چرا ماشین ظرفشویی شما نشت می کند ؟

ماشین های ظرفشویی یکی از لوازم متداولی است که ما این روزها شاهد حضور آن در خانه هایمان هستیم. این وسیله هم مانند دیگر لوازم برای ارتقاء سطح رفاه و آسایش ما طراحی و ساخته شده است. لیکن هر وسیله و ابزاری که آدمی از آن بهره می گیرد ، بی شک پس از گذر زمان مستهلک شده و دچار ایرادات و خرابی هایی می شود. حال این خرابی از استفاده نا صحیح حادث شده باشد یا به صورت طبیعی و از استفاده طولانی مدت آن وسیله. ماشین ظرف شویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بی شک در طول زمان با مشکلات و ایراداتی رو برو خواهد شد.

یکی از شایع ترین این ایرادات را می توانیم نشتی ماشین ظرفشویی عنوان نماییم. البته این مورد شاید در نظر کوچک و بی اهمیت باشد ولیکن ممکن است این نشتی سبب شد که کفپوش یا دیوارهای شما آسیب ببینند و یا اگر شما هم از آن دسته خانواده های ایرانی باشید که از فرش در کف آشپزخانه های خود استفاده می کنند ، باعث پوسیدگی فرشتان شود و …

لذا مشکل نشتی از آن دسته مشکلاتی است که در صورت متوجه شدن ، باید سریع در صدد رفع آن برآییم تا با مشکل جدی تری مواجه نشده و هزینه های هنگفتی بر ما تحمیل نشود. اما همان طور که خوب بهتر می دانید ، اولین گام در حل هر مشکلی ، پی بردن به علت و ریشه آن است. به عبارت ساده تر ، ابتدا ما باید ببینیم که ماشین ظرفشویی از کدام قسمت نشت می کند و کدام قطعات بیشتر مستعد نشتی هستند.

شایع ترین علل نشتی در ماشین ظرفشویی ها معمولا مشکل پیدا کردن قطعاتی از قبیل : واشر ، پمپ ، شیر ورودی آب ، بازوی اسپری ، شناور یا شیلنگ ها می باشند. که شما با بررسی این قطعات و برخی بررسی های دیگر قادر خواهید بود که علت نشتی ماشین ظرف شویی خود را یافته و در صدد رفع آن بر آیید. اما این قطعات در کدام قسمت قرار دارند ؟ چگونه باید این قطعات و موارد دیگر را بررسی کرد ؟ و دیگر سوالاتی است که ما قصد داریم در این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، به بررسی و پاسخ به آن ها بپردازیم. تا شاید گامی موثر در کمک به شما در راستای نگهداری بهتر و استفاده بهینه تر از ماشین ظرفشوییتان برداشته باشیم. پس لطفا در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

پیدا کردن منبع نشت

همانطور که بالا تر نیز عنوان کردیم ، اولین گام در تعمیر یک وسیله دارای نشتی ، پیدا کردن منبع نشت در آن است. لذا برای پیدا کردن نشتی ماشین ظرفشویی خود ، گام های زیر به ترتیب اجرا نمایید.

1- پنل دسترسی را بردارید

 پیش از هر چیز ، ابتدا پنل دسترسی را از جلو ماشین ظرفشویی خود بردارید. در اکثر ماشین های ظرفشویی از یک پنل دسترسی یا کابلیت در قسمت پایین برای پوشش ورودی آب ، پمپ ، موتور و شیلنگ استفاده می شود. که برای بررسی نشتی ، شما نیاز خواهید داشت که این قسمت را از جلو ماشین ظرفشویی مورد نظر بردارید تا این قطعات قابل مشاهده و وارسی باشند. برای این کار از یک پیچ گوشتی استفاده کرده و پیچی که پنل را به دستگاه متصل کرده است را بچرخانید. ( لازم به ذکر است که برای باز کردن پیچ می باید آن را به سمت چپ چرخاند.)

1 6
پنل دسترسی ماشین ظرفشویی

2- پمپ را بررسی کنید

پمپ و تمام اجزای آن معمولا در زیر ماشین ظرفشویی تعبیه می شوند. از چراغ قوه برای بازرسی پمپ، housing، موتور، مهره ها یا واشرها استفاده کنید. در این مرحله دقیق چک کنید که پمپ یا housing دارای ترک یا سوراخ شدگی نباشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که مهره ها یا واشرها آسیب ندیده و سالم هستند. چرا که وجود مشکل در پمپ یا اجزای آن سبب خواهد شد که آب از زیر ماشین ظرفشویی شما نشت نماید.

2 7 1
پمپ ماشین ظرفشویی و شیوه بررسی آن با چراغ قوه

3- امکان های نشت عمومی را بررسی کنید

در اکثر مواقع نشتی های ماشین ظرفشویی از اطراف یا زیر آن در می آیند ، ولی آب ممکنه از زیر واحد نیز نشت کند. که این نواحی را مکان های نشت عمومی می نامند ، بنا بر این این قسمت ها را نیز را بررسی کنید. تعیین منبع آب می تواند به کاهش علت احتمالی کمک کند. چنان که قادر نبودید تنها با نگاه کردن منبع نشت را پیدا کنید ، ماشین ظرفشویی مد نظر را با یک دور طبیعی به کار بیاندازید و با نگاه نزدیک به قطعات در حال کار ، منبع نشت را جست و جو نمایید. چنان که نشتی ماشین ظرفشویی شما از زیر واحد هست ، احتمالا وسیله شما مشکل پمپ ، شیلنگ یا ورودی آب دارد. و چنان که این نشتی از اطراف یا زیر درب است ، احتمالا واشر ، بازوی اسپری و یا شناور ماشین ظرفشویی شما دارای مشکل است.

3 6 1
امکان های نشت عمومی را بررسی کنید

4- واشر درب را بررسی کنید

واشر یک مهره نرم پلاستیکی می باشد که یا در دو طرف درب و قسمت بالایی آن قرار دارد و یا روی tub ( حوضه داخلی ماشین ظرفشویی ) ماشین ظرف شویی. وظیفه این قسمت جلوگیری از نشت آب محبوس شده در داخل ماشین ظرف شویی در هنگام بسته بودن درب می باشد. از آن جا که این واشرها معمولا پس از مدتی خشک شده و نرمی خود را از دست می دهند ، ترک برداشت و پاره می شوند که این امر ممکن است سبب نشت آب شود. لذا این قسمت را کاملا بررسی کنید تا علائمی موارد مذکور یا دیگر اشکال آسیب دیدگی نداشته باشد. نشت اب از اطراف درب های ماشین ظرفشویی معمولا به معنی مشکل در واشر روی درب می باشد.

4 5 1
واشر درب

درضمن همان طور که در مطالب مرتبط قبلی هم اشاره نموده ایم ، نگهداری از واشر و جلوگیری از آن دارای اصولی است که برای بیشینه سازی عمر این قسمت می باید رعایت شوند. یکی این که سعی کنید معمولا پس از چند بار شست و شو ، یک بار اقدام به استفاده از شوینده های ژلی بکنید ، این کار برای واشرها و دیگر قطعات ماشین ظرفشویی مفید است. همچنین گه گاهی کمی وازلین روی واشرها بزنید تا آن ها را نرم کرده و از ترک برداشتنشان جلوگیری کند.

5- بررسی بازو اسپری

بازوی اسپری در داخل ماشین ظرفشویی و در پایین قسمت مرکزی دستگاه قرار دارد. این قسمت را هم به صورت کامل بررسی کنید. چون در واقع این همان قسمتی است که در طول چرخه شست و شو ، وظیفه اسپری آب بر روی ظروف را دارد و ممکن است به دلایلی چون ترک ، انحراف ، انسداد و یا آسیب ، باعث ایجاد نشتی و بیرون ریختن آب شود. درضمن لازم به اشاره است که ایراد پیدا کردن این قسمت ، معمولا سبب می شود که آب از پایین درب ماشین ظرفشویی ، یعنی جایی که واشری وجود ندارد ، نشت نماید.

5 4 1
بازوی اسپری

6- بررسی سطح آب

سطح آب ماشین ظرفشویی نباید بالاتر از المنت گرما در پایین tub باشد. این سطح به وسیله یک وسیله ی ایمنی تحت عنوان شناور کنترل و تنظیم می شود. و در واقع این وسیله است که باعث جلوگیری از اضافه شدن آب ، بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی می شود. برای اطمینان از عملکرد این قسمت شما می توانید در هنگامی که ماشین ظرفشویی در اواسط چرخه کامل شستشو است ، آن را خاموش کرده و با باز کردن درب ، سطح آب آن را بررسی کنید. در هنگام بررسی کردن سطح آب توجه داشته باشید ، چنان که این سطح بالاتر از المنت گرما باشد، ممکن است سوئیچ شناور یا شناور مشکلی پیدا کرده باشد. که سبب خواهد شد آب از قسمت جلویی ماشین ظرفشویی نشت کند.

6 2 1
سطح آب و المنت گرمایشی را به دقت بررسی کنید

7- بررسی ورودی آب

قسمت دریچه مانندی که برای ورود آب تعبیه شده است ، معمولا در قسمت زیرین ماشین ظرف شویی قرار دارد. در واقع این قسمت است که ماشین ظرفشویی را به منبع آب خانگی شما متصل می نماید. برای متصل نمودن این قسمت به منبع آب خانگی ، معمولا از یک شلنگ لاستیکی ، بافته و یا آلومینیومی بهره گرفته می شود. این قسمت و شلنگ آن را زمانی که منبع آب باز است ، کاملا بررسی کنید تا دارای ترک ، پارگی و یا آسیب دیدگی دیگری نباشد. درضمن لازم به اشاره است که نشت از این قسمت هم امکان دارد که از زیر ماشین ظرفشویی صورت گرفته و شما را به اشتباه بی اندازد.

8 1
شیر ورودی آب

8- بررسی گیره ها و شلنگ ها

شلنگ ها و گیره ها را به صورت کامل بازرسی نموده و از سلامت آن ها مطمعن شوید. شلنگ های متصل به پمپ زیر ماشین ظرفشویی اجازه می دهند آب از یک قسمت از ماشین ظرفشویی به قسمت دیگر جریان یافته و یا از tub تخلیه شود. این قسمت را نیز می باید هنگامی که ماشین ظرفشویی در حال شست و شو است بررسی کنید ، تا بتوانید در صورت وجود نشتی ، آن را بیابید. نشتی این قسمت نیز سبب خواهد شد که آب از زیر ماشین ظرفشویی خارج شده و نشت نماید.

9 1 1
بست ها و شلنگ های متصل به قسمت های مختلف ماشین ظرفشویی

تعمیر ماشین ظرفشویی

حال که علت و محل نشتی را یافتید ، زمان آن رسیده است که اقدام به رفع آن و تعمیر یا جایگزینی آن قطعه نماییم. توجه داشته باشید که به علت تخصصی بود تعمیر ماشین ظرفشویی ، شما قادرنخواهید بود که به تعمیر برخی قسمت های آن در خانه بپردازید و در صورت خرابی آن قسمت ها می باید به یک تعمیر کار مناسب رجوع کنید. لیکن قسمت هایی است که به راحتی می توان در خانه با تعویض چند قطعه کوچک نسبتا ارزان قیمت تعمیر نمود که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

تعویض شلنگ

در صورت خرابی شلنگ ، آن را تعویض نمایید. برای این کار طبق روال زیر عمل نمایید:

  • بست های دو طرف شلنگ را بسته به نوع بست ، با استفاده از پیچ گوشتی یا دیگر وسیله متناسب ، باز کنید.
  • شلنگ قدیمی را با دقت در آورده و شلنگ نو را جایگزین نمایید.
  • بست های را جا انداخته و با دقت محکم کنید. بست ها باید تا حدی محکم شوند که آب از دو سر شلنگ نشت ننماید. ولیکن مراقب باشید آن قدر محکم نکنید که سبب شکستن بست شود.
35 1
در صورت خرابی شلنگ یا بست ها ، اقدام به تعویض آن ها نمایید .

توجه : گاهی مشکل از یک یا چند گیره شل می باشد ، در این صورت تنها کافی است که گیره ی مورد نظر را محکم نمایید.

تعویض پمپ

چنان که مشکل نشتی از پمپ شما باشد ، شما نیاز دارید که آن را تعویض نمایید. قبل از هر چیزی توجه کنید که تهیه و تعویض پمپ روی ماشین ظرفشویی خود کار نسبتا پیچیده ای بوده و مستلزم آن است که شما کار با ابزار را بلد باشید. همچنین مد نظر داشته باشید که جایگزینی پمپ جدید در ماشین ظرفشویی شامل برداشتن و جایگزینی پمپ جدید و سیم کشی جدید است. لیکن در صورتی که گمان می کنید نمی توانید این کار را انجام دهید ، بهتر است که به یک تعمیر کار مناسب رجوع نمایید. اما اگر می خواهید خود عمل تعویض را صورت دهید ، به ترتیب مراحل زیر را اجرا نمایید:

  • قبل از هر چیزی شما می باید یک پمپ جدید بخرید. برای این کار می باید به یک فروشگاه لوازم خانگی یا یک تعمیر کار مناسب مراجعه نموده و ضمن اطمینان از سازگاری پمپ مورد نظر با ماشین ظرفشوییتان و نیز این که این قطعه مورد تایید سازنده ماشین ظرفشوییتان هست ، اقدام به خرید پمپ جدید نمایید.
21 1 1
قبل از هر چیزی شما می باید یک پمپ جدید بخرید.
  • پس از تهیه پمپ مورد نظر ، قبل از هر اقدامی ، ابتدا ماشین ظرفشوی را از منبع برق جدا نموده و منبع آب آن را نیز قطع نمایید. سپس دریچه آب را کامل بسته و کار را شروع کنید. ( توجه کنید که برق حتما قطع باشد ، در غیر این صورت ممکن است با خطر برق گرفتگی مواجه شود. )
22 1 1
ماشین ظرفشوی را از منبع برق جدا نموده و منبع آب آن را نیز قطع نمایید.
  • در این مرحله شما می باید خطوط برق رسانی پمپ را قطع کنید این کاربه وسیله سیم هایی در زیر ماشین ظرفشویی صورت می پذیرد ، لذا شما باید آن ها را از پمپ جدا ننمایید.
23 1 1
اتصالات آب و برق پمپ را قطع نمایید
  • حال با چرخاندن مهره اتصال خط آب به پمپ ، در جهت عقربه های ساعت ، آن را باز کرده و از پمپ جدا نمایید.
  • قفسه های ماشین ظرفشویی را بیرون بیاورید. از پیچ گوشتی برای حذف پیچ های براکت نصب شده که ماشین ظرفشویی را به کابینت متصل می کند ، استفاده کنید. براکت ها را به پایین بچرخانید و ماشین ظرفشویی را به آرامی جدا کنید کنید. لوله تخلیه آب در زیر ظرفشویی را جدا نموده و سپس ماشین ظرفشویی را بیرون بکشید.
24 1
قفسه های ماشین ظرفشویی را بیرون بیاورید.
  • هم اکنون پمپ قدیمی را جدا کرده ، ماشین ظرفشویی را به پشت بخوابانید. موتور و گیربکس را باز کرده و گیره نگهدارنده پمپ را شل نمایید. سپس تمامی مجرا ها ، کنترل ها و شلنگ هایی را که به پمپ وصل شده اند را جدا کرده و سپس پمپ و موتور مونتاژ را در آورید.
25 1 1
پمپ قدیمی را جدا کنید
  • پمپ جدید را جا گذاری نموده و تمامی قسمت هایی را که از پمپ قدیمی باز کرده بودید ، مجددا و با ترتیب عکس روی پمپ جدید ببندید.
26 1
پمپ جدید را جا گذاری نمایید.
  • دیگر قطعات و قسمت های دستگاه را مجددا روی آن وصل کرده و دستگاه را از حالت خوابیده به پشت ، بلند کرده و سر پا قرار دهید. حال قفسه ها را در داخل آن ( همان محلی که قبلا بود ) قرار داده و لوله ها و بقیه قسمت هایی را که در مراحل قبل جدا نمودیم ، مجددا وصل نمایید.
27 1 1
قفسه ها را مجددا در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • حال که تمام قطعات نصب شده و ماشین ظرفشویی مجددا در جای خود قرار گرفته است ، منبع آب و برق را وصل نموده و اقدام به روشن نمودن ماشین ظرفشویی و چک کردن عملکرد صحیح پمپ جدید بنمایید.

تغییر ارتفاء شناور

شناور یک قطعه نعلبکی شکل د پایین تیوب می باشد که وظیفه تنظیم سطح آب ورودی به ماشین ظرف شویی را دارد. تنظیم سطح این قطعه معمولا از طریق سوئیچ آن که در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد صورت می پذیرد. برای تنظیم این قسمت سوئیچ را به موقعیت بالاتر، برای تغییر ارتفاع شناور و کاهش سطح آب در ماشین ظرفشویی تغییر دهید.

31 1 1
شناور

جایگزینی واشر

در اکثر مواقع نشت ماشین ظرف شویی به علت خرابی واشر روی می دهد. در این مواقع شما تنها کافی است که با خرید و جای گزین کردن یک واشر نو ، به این مشکل پایان دهید. ولیکن در هنگام خرید واشر توجه داشته باشید که واشر مد نظر حتما از یک برند خوب و مطابط با استاندارد های مدل ماشین ظرفشویی شما باشد. برای تعویض واشر ، مراحل زیر را طی نمایید:

  • پس از تهیه واشر مناسب ، ماشین ظرفشویی را خاموش کرده ، درب آن را باز کنید.
  • واشر قدیمی را محکم با انگشت خود از گوشه پایینی گرفته و کامل بیرون بکشید و از درب جدا نمایید. درضمن در هنگام بیرون کشیدن واشر قدیمی ، به موقعیت و جهت آن دقت نمایید ، چرا که واشر جدید باید دقیقا به جای آن و دقیقا مشابه با آن نصب گردد.
11 1
واشر قدیمی را محکم با انگشت خود از گوشه پایینی گرفته و کامل بیرون بکشید
  • حال با استفاده از یک کاسه آب گرم ، چند قطره مایع ظرفشویی و یک عدد دستمال اقدام به تمیز نمودن موضعی که واشر قدیمی را از آن جدا کرده اید ، بکنید. توجه داشته باشید که هیچ گونه قطعات کنده شده از واشر قبلی یا کثیفی و دیگر موارد در این منطقه به جا نماند.
12 1 1
منطقه قرار گیری واشر را با استفاده از یک کاسه آب گرم ، چند قطره مایع ظرفشویی و یک عدد دستمال تمیز کنید.
  • اکنون زمان نصب واشر جدید فرا رسیده است. برای این کار ابتدا واشر جدید را با بهره گیری از یک خشک کن یا سشوار اندکی گرم کنید تا کمی انعطاف پذیر شود و سپس آن را از وسط تا کرده و در مرکز قرار دهید. پس از این با شروع از بالای مرکز درب یا تیوب ، اقدام به فشار دادن و جا انداختن واشر در مقر خود نمایید. دقت کنید که در هنگام نصب واشر ، به هیچ وجه آن را نکشید ، چرا که این کار سبب خواهد شد که قسمت های جا انداخته شده مجددا در آمده و کار شما بی اثر شود.
13 1
واشر جدید را جا باندازید
  • واشر باید ایمن باشه. هنگامی که واشر نصب شد، درب ماشین ظرفشویی را ببندید تا واشر کاملا محکم در محل خود قرار گیرد. و سپس درب را باز کنید تا تراز بودن را بررسی کنید. و اگر راضی هستید درب را برای چند ساعت ببندید تا واشر کامل به درب بچسبد.
14 1
درب را برای چند ساعت ببندید تا واشر کامل به درب بچسبد.

جایگزینی سوپاپ ورودی

مواقعی پیش می آید که یک شیر ورودی معیوب یا آسیب دیده ، علت و سبب بروز نشتی است. در این حالت شما می توانید با جایگزین نمودن این شیر ورودی ، این مشکل را رفع و رجوع نمایید. برای انجام این کار مطابق روش زیر اقدام نمایید:

  • ابتدا باید مطابق گفته های پیشین ، اقدام به تهیه شیر استاندارد و سازگار با ماشین ظرفشویی خود نمایید.
  • برای حذف نمودن شیر قدیمی ، شلنگ را برداشته و پیچ ها را بیرون بیاورد. همچنین گیره و فنر را بردارد.
  • حال باید شیر ورودی جدید را در همان قسمت قرار داده و محکم کنید. سپس شلنگ و دیگر قسمت ها را به جای خود باز گردانید.
34 1
سوپاپ های ورودی

نظافت یا جایگزینی بازوی اسپری

  • باز هم ابتدا ماشین ظرفشوی را خاموش کرده و منابع آب و برق را قطع نمایید.
  • کمربند پایینی را از ماشین ظرفشویی مد نظر جدا کنید.
  • پایه بازوی اسپری را با دست نگهداشته و با استفاده از ابزار مناسب ، اتصال آن را در جهت عقربه های ساعت باز کنید.
  • حال قطعه ی مذکور را برداشته و آن را تمیز نمایید. در صورت مشاهده هر گونه انسداد ، اقدام به رفع آن کنید. همچنین بازوی اسپری را به صورت کامل وارسی کنید تا آسیب دیدگی یا ایرادی در آن نباشد. در صورتی که این قطعه آسیب دیده است ، شما نیاز خواهید داشت که به تهیه و جایگزینی یک بازوی اسپری جدید بپردازید.
30 1 1
بازوی اسپری را شسته تمیز کنید و در صورت انسداد ، انسداد آن را رفع نمایید.
  • پس از اطمینان از سلامت و تمیز بودن بازی اسپری یا تهیه بازوی اسپری جدید مناسب ، آن را با دست مجددا در محلی که قبلا بود قرار داده و اقدام به سفت کردن کامل آن با استفاده از ابزار مناسب نمایید. این کار را تا جایی که قطعه کاملا در جای خود محکم شده و دیگر جایی برای سفت کردن باقی نمانده ، ادامه دهید. ( برای بستن این قسمت ، مهره مربوط را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. )

شما می توانید قیمت جدید ترین ماشین های ظرفشویی را از فروشگاه اینترنتی میهن کالا مشاهده کرده و با هم مقایسه کنید.

1 دیدگاه در “چرا ماشین ظرفشویی شما نشت می کند ؟

  1. میلاد گفت:

    سلام
    ماشین ظرفشویی ما زیرووات هستش
    آب ما قطع شد و بعد از کمی دیدم که آب اومده کف آشپزخونه
    دقیقتر که شدم دیدم از ظرفشویی هستش
    پشت دستگاه پایینش یه شبکه پلاستیکی بود که اونجا خیس بودش
    علت چیه بنظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو