ایرپاد چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت آن با هندزفری بلوتوثی چیست؟

هدفون ها و هندزفری ها انواع مختلفی دارند که توسط شرکت های مختلفی تولید می شود. ایرپاد در واقع هدفون توگوشی بی سیم اختصاصی شرکت اپل است که با ویژگی های خاص خود توانسته است، جایی برای خود در این بزار باز کند. در ادامه این مطلب به بررسی کامل ایرپاد و کاربردهای آن و همچنین تفاوت آن با هندزفری بلوتوثی خواهیم پرداخت و مروری بر مهمترین مزایا و معایب آن خواهیم داشت.

ایرپاد از کجا شروع شد؟

اکنون سالهاست که از ثبت اولین پتنت هدفون در اواخر قرن 18 توسط ادیسون برای گوشی های طبی می گذرد که به نوعی اولین پدران هدفون ها و هندزفری های امروزی به حساب می آیند.

در واقع در زمان حال می توان این وسیله های را از قدیمی ترین لوازم جانبی رایانه ها و گوشی های همراه دانست که همواره دارای کاربردی محدود و مشخص بوده اند.

به عبارت دیگر این لوازم معمولا کاربرد هایی چون گوش دادن به موسیقی و پاسخ به تماس های تلفنی داشتند و تا به امروز نه خدمات دیگری ارائه نموده اند و نه ما امکانات دیگری از آن ها انتظار داشته ایم. اما ایرپاد جدید اپل اینجاست که همه چیز را تغییر دهد!

بی شک اپل را می توان یکی از اولین تولید کنندگان و پیشگامان صنعت طراحی و تولید لوازم صوتی دانست. درست در سال 2001 بو که این شرکت اقدام به تولید و عرضه ی اولین هدفون های خود به بازار کرد. البته این هدفون های در آن زمان نه به کنترل خاصی مجهز بودند و نه حتی دارای میکروفون بودند ، بلکه در آن ها تنها از دو بلندگو برای پخش خصوصی موسیقی بهره گرفته شده بود.

اما اکنون حدود 18 سالی از آن زمان می گذرد و طراحی و تولید این وسیله ها به صنعتی جهانی مبدل گردیده است. اپل نیز هدفون ها و هندزفری های خود را در طول این سال ها توسعه و ارتقاء داده است. و هم اکنون ما شاهد آیرپاد هایی هستیم که گفته می شود که آمده است تا مفهوم و منظور هدفون و هندزفری را به کلی تغییر دهد.

در واقع اولین بار به همراه آیفون 7 در دسپتامبر 2016 بود که اپل اقدام به معرفی ایرپاد های بی سیم خود کرد. اما برخلاف انتظار بسیاری ، بدون سیم بودن تنها قابلیت جدید این دستگاه های پخش صوتی توگوشی نبود و آن ها به معنای واقعی کلمه بسیار نو آورانه تر از آن بودند که انتظار می رفت.

به زودی معلوم شد که این هدفون های بی سیم قادر هستند امکانات دیگری چون شتاب سنج های دوگانه ، حسگرهای مادون قرمز برای به کار اندازی هدفون به محض قرار گرفتن در گوش کاربر ، میکروفون دوم برای حذف نویز و … را ارائه نمایند.

ایرپاد چیست ؟
Apple AirPods

ایرپاد چیست؟

ایرپاد یک هدفون وایرلس بسیار لوکس ، ساخت شرکت اپل است که اولین بار در 7 سپتامبر 2016 معرفی گردیده و در 13ام همان ماه به بازار رسید. در واقع عرضه این هدفون ها در کنار آی فون 7 ها را می توان دلیل اصلی حذف شدن جک 3.5 میلی متری از روی این گوشی ها عنوان کرد.

چرا که با ارائه این هدفون ها کاربرانشان دیگر نیازی به این درگاه ندارند. البته لازم به ذکر است که شما با بهره گیری از تبدیل می توانید هدفون های سیمی خود را به این گوشی متصل نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون های اولد در سال 2020 و قیمت آن‌ها در بانه

درضمن همین ابتدا اشاره کنیم که منظور از ایرپاد در این نوشته هندزفری های بی سیم Airpod اپل هستند و نباید با دیگر هندزفری های Earpod اشتباه گرفته شوند. به گفته بهتر Airpods در واقع نسخه بی سیم Earpods می باشد ، که جزو اقلام همراه آیفون هم محسوب می شد.

مشخصات فنی ایرپاد اپل

رنگ سفید
وزن هر تو-گوشی 4 گرم ، وزن کیس 38 گرم
ابعاد تو-گوشی 16.5×18×40.5 میلی متر
ابعاد کیس 44.3×53.5×21.3 میلی متر
پورت شارژ پورت لایتنینگ اپل
چیپست چیپست انحصاری W1 اپل
باتری قابل شارژ 93 میلی آمپر بر ساعت لیتیوم یون
شارژر 3.8 ولت و 1.52 آمپر ساعتی از جنس لیتیوم یون
صدای خروجی استریو
شیوه اتصال بی سیم با بهره گیری ازبستر بلوتوث
سنسور ها مجهز به دو سنسور نوری ، یک سنسور شناسایی حرکت ، یک سنسور شناسایی صحبت و یک مایکروفن روی هر گوشی

کیفیت صدا

کیفیت صدای محصولات اپل معمولا بی نظیر و مثال زدنی می باشد. طبق نظر بسیاری از کاربران این شرکت، کیفیت صدای Airpods نیز همانند Earpods و البته کمی بهتر می باشد.

همچنین این ایرپاد ها از قابلیت حذف نویز یا همان Noise Canceling برخوردارند که سبب می شود ایرپاد بتواند صدای شما را از سر صدای محیط اطراف جدا کرده و دقیقتر و شمرده تر ارائه نماید. همچنین این قابلیت سبب می شود که در هنگام سریع صحبت کردن ، باز هم وضوح صدای شما حفظ شود ، که بسیار کاربردی خواهد بود.

لیکن این موضوع که کیفیت صدای این Airpod ها تقریبا با کیفیت Earpod مشابه است روایت گر این موضوع است که اپل در این محصولات خود زیاد به کیفیت صدا توجه نکرده و بیشتر تمرکزش را روی هوشمندی و قابلیت های جدید گذاشته است تا بدون نقص کار کنند. اما با این وجود کیفیت صدای ایرپاد ها خوب بوده و شما را قانع خواهد کرد.

وجه تمایز ایرپاد چیست؟

اما این همه امکانات و قابلیت های جدید از کجا ناشی می شوند؟ پاسخ این سوال کاملا واضح و روشن است. باید در جواب این سوال خدمتتان عرض کنیم که ایرپاد تمامی این ویژگی های جدید را مدیون چیپست جدید اپل تحت عنوان W1 می باشد. این چیپست در واقع یکی از چیپست های انحصاری طراحی شده توسط اپل می باشد که به ایرپاد اجازه می دهد به صورت کاملا هوشمند با دستگاه مقصد تعامل کند.

چیپست Airpods
Apple AirPods

ماحصل این تعامل هوشمند ، قابلیت های خیره کننده ای می باشد که واقعا ایرپاد را به یک محصول متفاوت و عالی مبدل می کند. برای مثال زمانی که شما در حال گوش دادن به آهنگ هستید ، چنان که ایرپاد را از گوشتان در بیاورید، ایرپاد برای جلوگیری از به حدر رفتن باتری ، اقدام به توقف پخش خواهد کرد.

و یا چنان که در نزدیکی گوشیتان جعبه ایرپاد را باز کنید، منوی پاپ آپی روی گوشیتان ظاهر خواهد شده که نشان دهنده هماهنگ شدن ایرپاد با دستگاه شماست؛ و به شما اجازه می دهد که مستقیما اقدام به پخش موسیقی مورد نظرتان و گوش دادن به آن نمایید.

لازم به اشاره است که این چیپست ها همچنین در هدفون های ساخت کمپانی بیتس نیز مورد استفاده قرار می گیرند که البته به علت این که این شرعت در واقع زیر مجموعه ای از شرکت اپل می باشد ، چندان هم دور از انتظار و تصور نمی باشد.

سنسور های Airpods

در ایرپاد های جدید اپل از سنسور های متنوع بسیاری بهره گرفته شده است. یک مورد بهره گیری از دو سنسور نوری ( مادون قرمز) می باشد که به منظور تشخیص این که آیا هدفون در گوش شما قرار دارد یا نه استفاده می شود. سنسور دیگر استفاده شده در این محصول سنسور حرکت می باشد، که وقتی شما به ایرپاد ضربه می زنید ، دستگاه این ضربه را تشخیص داده و اقدام به فعال سازی دستیار سوتی سیری می کند. سنسور بعدی سنسور تشخیص صحبت است که دستگاه را قادر می سازد با دستیار سیری ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید تلویزیون | نکات مهم در هنگام خرید تلویزیون

یعنی شما می توانید که با ضربه زدن به هدفون و فعال سازی سیری ، دستورات صوتی همچون کم کردن صدای موسیقی و یا تماس با یک مخاطب از لیست شماره ها تون را اجرا کنید. ( البته توجه داشته باشید که فعلا تمامی دستورات صوتی تنها به زبان انگلیسی قابل تشخیص و اجرا هستند. )

باتری و شارژر Airpods

توگوشی های ایرپاد به علت این که فاقد سیم می باشند ، از باتری برای تامین انرژی خود بهره می جویند. درضمن یک باتری جداگانه نیز درون کیس نگهدارنده این ایرپاد ها تعبیه شده است که سبب می شود این کیس به صورت یک پاور بانک عمل کرده و ایرپاد ها در هنگام قرار گرفتن درون آن شارژ گردند.

همچنین این کیس دارای یک پورت لایتنینگ می باشد که از طریق آن باتری داخلی خود را شارژ می کند. در صورتی که شما مایل باشید که میزان شارژ ایرپاد های خود را بدانید ، تنها کافی است که آن ها را به گوشی آیفون خود نزدیک کنید تا اقدام نمایش مقدار شارژ موجود هم در کیس و هم در تو-گوشی های ایرپاد ، به وسیله یک پنجره پاپ آپ نماید.

باتری و شارژر Airpods
کیس Apple AirPods به عنوان یک پاور بانک با قابلیت نگهداری شارژ 24 ساعتی عمل می نماید.

گفته می شود که این ایرپاد ها با یک بار شارژ کامل قادر خواهند بود که برای 5 ساعت متوالی به پخش موسیقی مورد علاقه شما بپردازند. همچنین باتری داخل کیس نیز قادر است تا 24 ساعت انرژی لازم برای ایرپاده های شما را تامین نماید. ضمن این که تنها با 15 دقیقه شارژ قادر خواهد بود که تا 3 ساعت کامل قابلی استفاده باشد.

همچنین این کیس دارای یک چراغ LED می باشد که نشان دهنده وضعیت شارژ ایرپاد ها می باشد. اگر چراغ سبز باشد معنای آن این است که تو-گوشی های شما شارژ می باشند ، اما اگر این چراغ به رنگ نارنجی در آمد ، مفهوم آن این است که کیس در حال شارژ کردن ایرپاد ها می باشد.

کدام سیستم عامل ها از ایرپاد پشتیبانی می کنند ؟

در زمینه گوشی ها ، تبلت ها و آیپاد و… هر دستگاهی که مجهز به سیستم عامل iOS 10 یا بالاتر باشد ، قادر به پشتیبانی از ایرپاد خواهد بود. همچنین ساعت های هوشمند دارای سیستم عامل watchOS 3 یا بالاتر و در مک بوک ها هم ، دستگاه های مجهز به سیستم عامل macOS Sierra یا نسخه های بعدی ، این دیوایس را پشتیبانی خواهند کرد.

ایرپاد و گوشی های غیر اپلی

ایرپاد هم همانند دیگر محصولات اپل ، قابلیت سازگاری با دستگاه ها و سیستم عامل های دیگر را دارد. به عبارت دیگر شما ایرپادز را با هر دستگاه دیگر که دارای بلوتوث باشد ، می توانید استفاده نمایید. ولی  همان طور که مک بوک های این کمپانی موقع نصب ویندوز بسیاری از امکانات را ارائه نمی دهند ، این وسیله نیز در هنگام استفاده شدن با دیوایس های غیر اپلی ، بسیاری از ویژگی ها را به کاربران ارائه نمی دهد.

البته برخی از این قابلیت های مانند Siri مختص محصولات اپل هستند ، لیکن این که با دستگاه های دیگر اندکی سخت تر هماهنگ می شود و … شاید یکی از سیاست برای ترغیب کاربران به خرید محصولات این کمپانی باشد. چرا که به هر حال ایرپاد مخصوص محصولات این شرکت ساخته شده است.

آیا ایرپاد از گوش می افتد ؟

آیا ایرپاد از گوش می افتد ؟
Apple AirPods

بی شک یکی از نگرانی های شما برای خرید این وسیله ، افتادن آن از گوشتان می باشد. که صد البته نگرانی به جایی است. البته به گفته بسیاری از کاربران تو-گوشی های ایرپاد اپل بسیار در گوش راحت بوده و به ندرت پیش می آید که بافتند ، لیکن معمولا در هنگام ورزش و … این احتمال بالا می رود.

اما راه کاری که برای این مواقع ارائه گردیده است ، استفاده از بندهای نگهدارنده ایرپاد می باشد که به هر دو ایرپاد وصل شده و در صورت افتادن آن ها از گوشتان ، از گم شدنشان جلوگیری می کند. ( هر چند من به شخصه از این شیوه خوشم نمیاد ، چون اگر قرار باشه هدفون هام رو با بند وصل کنم ، چه نیازی دارم اینقدر پول بدم ایرپاد بی سیم بخرم ؟ )

بیشتر بخوانید: روش اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون

همچنین باید بدانی که این هدفون ها هر کدام به تنهایی قابل استفاده هستند و در صورت گم کردن یکی و یا حتی در صورت تمایل ، شما قادر خواهید بود که تمامی امکانات و خدمات را تنها با یکی از این تو-گوشی ها دریافت نمایید.

بعلاوه این قابلیت به شما امکان می دهد که در مواقعی که می خواهید مشترکا به یک آهنگ گوش کنید ، خود و فرد مورد نظرتان هر کدام یکی از تو – گوشی ها را درون گوش قرار داده و این کار را انجام دهید. ولیکن برای مکالمه تلفنی چنین امکانی وجود ندارد ، چرا که مکالمه تلفنی تنها بر روی یکی از تو – گوشی ها پخش شده و تنها فردی که آن توگوشی را روی گوش خود دارد قادر به شنیدن آن خواهد بود.

درضمن لازم به ذکر است که در صورت گم کردن یکی از تو – گوشی های ایرپادتون ، نیازی نیست که مجددا کل وسیله را تهییه نمایید ، بلکه می توانید تنها مشابه تو-گوشی گم شده را از اپل تهیه نمایید. ( البته مطمعن نیستیم که در ایران ممکن هست یا نه )

کنترل های ایرپاد

حال سوال دیگری که پیش می آید این است که ایرپاد اصلا چگونه کنترل می شود و این وسیله کوچک با دکمه های محدود چگونه این همه امکان و ویژگی را ارائه می نماید. در ادامه ما قصد داریم که به برخی از ویژگی های کنترلی و شیوه های استفاده ا این هدفون ها بپردازیم.

ایرپاد
Apple AirPods

1- پخش و متوقف کردن موسیقی

برای متوقف کردن و پخش دوباره آهنگ ، کافی است که یک بار دکمه وسط ایرپاد را بفشارید. البته این امکان تنها مختص گوش دادن به آهنگ نبوده و در هنگام استفاده از سرویس های پخش آنلاین مانند اسپاتیفای ، آیتونز ، یوتیوب و… برای تماشای ویدئو یا پادکست نیزمی تواند استفاده شود.

2- تعویض موسیقی

با دو بار فشار سریع و متوالی دکمه وسط ، ایرپاد اقدام به رد کردن آهنگ فعلی در حال پخش و رفتن به آهنگ بعدی خواهد کرد.

3- رد چندین آهنگ متوالی

اگر می خواهید که چندین آهنگ را به صورت متوالی رد کنید ، تنها کافی است که پس از فشار دادن 2 بار متوالی و سریع دکمه وسط ، درست در دفعه دوم دکمه را پایین نگهدارید ، تا ایرپاد شروع به رد پشت سرهم آهنگ ها تا رسیدن به آهنگ مد نظر شما کند. ( وقتی به آهنگ مورد نظرتان رسیدید ، دکمه را رها کنید.)

4- باز پخش آهنگ

چنان که دکمه وسط را سه بار به صورت سریع و متوالی فشار دهید ، آهنگی که در حال پخش است پس از اتمام مجددا پخش خواهد شد.

5- پلی بک آهنگ

برای این که آهنگ در حال پخش را به عقب بازگردانید ، پس از سه بار فشار متوالی روی دکمه وسط ، دفعه سوم آن را پایین نگهدارید تا آهنگ با سرعت به عقب باز گردد.

6- استفاده به عنوان میکروفون

البته داشتن میکروفون قابلیت جدید برای یک هدفون محصوب نمی شود ولیکن بسیاری از کاربران نمی دانند که دکمه تنظیم صدای ایرپاد یک میکروفون کوچک و در عین حال بسیار قدرتمند می باشد که مخصوصا می تواند درمحیط های شلوغ و پر سر و صدا ، صدا های اضافی را فیلتر نموده و صدای شما را دقیق و رسا به گوش مخاطبین آن طرف خط برساند.

درضمن بر خلاف بری میکروفون های ضعیف دیگر ، هر چقدر فاصله کمتری با آن داشته باشید ، صدای شما را واضحتر دریافت خواهد کرد و شاهد خش خش در آن نخواهید بود.

ایرپاد
Apple AirPods

7- پاسخ دهی به تماس

این قابلیت را قبلا هم بار ها در هندزفری های و هدفون های مختلف شاهد بوده اید. در ایرپادز نیز می توانید با فشار دادن دکمه وسط اقدام به پاسخ گویی به تماس ورودی نمایید.

هر چند بسیاری ممکن نبودن مشاهده مشخصات مخاطب در استفاده از این قابلیت را ایراد دانسته و این موضوع به نوعی قابلیت مذکور را تحت الشعاع قرار می دهد.

8- معلق کردن مکالمه اصلی و پاسخگویی همزمان به تماس دیگر

برای انجام این کار شما تنها کافی است که دکمه وسط را برای یک ثانیه نگه دارید. با انجام این عمل ، مخاطبی که در حال صحبت با آن هستید ، پشت خط نگه داشته شده و شما شروع به پاسخگویی به تماس جدید خواهید کرد.

9- رد تماس پشت خط

چنان که مایل باشید تماس فعلی خود را ادامه داده و مخاطب پشت خط را رد کنید ، کافی است که دکمه وسط را فشار داده و دو ثانیه نگه دارید.

10- قطع مکالمه جاری

برای قطع تماس کافی است که روی دکمه وسط ایرپاد یک بار کلیک کنید. البته توجه داشته باشید که اگر شخص دیگری پشت خط باشد ، این کار سبب قطع تماس فعلی و وصل شدن تماس جدید خواهد شد.

11- ارسال تماس به پیغام گیر صوتی

اگر از سرویس های پیام صوتی اپراتورهای مخابراتی استفاده می نمایید. برای فرستادن مستقیم تماس به پیام گیر ، روی دکمه وسط کلیک کرده و تا انتقال تماس به صندوق پستی صوتی آن را نگه دارید.

12- عکس گرفتن

در هنگام باز بودن اپلیکیشن دوربین بر روی دستگاه مورد نظرتان ، ایرپاد به شما اجازه می دهد که با فشار دادن هر کدام از دکمه های تنظیم صدا ، دستور گرفتن تصویر را صادر نمایید.

این قابلیت به شما کمک خواهد کرد که بتوانید به سرعت از سوژه مد نظر خود عکس بگیرید. البته توجه داشته باشید که در این حالت کیفیت عکس کاملا به بی حرکت بودن دست شما بستگی دارد.

13- فراخوانی سیری

چنان که در حال مکالمه یا گوش دادن به آهنگ نیستید ، می توانید با نگهداشتن دکمه وسط ، دستیار سیری را اجرا نمایید. با انجام این کار سیری فعال شده و آماده خواهد بود که به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین در هنگام فعال بودن سیری ، با تکرار این کار می توانید دستور را لغو کرده و سیری را غیر فعال کنید.

14- قابلیت اجرا روی تمامی محصولات اپل

چنان که شما از کاربران محصولات جدید اپل ( تقریبا 2016 به بعد ) هستید ، به راحتی قادر خواهید بود که از تمامی امکانات ایرپاد بهرمند شود. اما برخی از محصولات قدیمی تر ممکن است بخشی از ویژگی ها و قابلیت ها را پشتیبانی ننمایند.

تفاوت ایرپاد با هندزفری بلوتوثی چیست؟

ایرپاد و هندزفری بلوتوثی هر دو هدفون‌های بی‌سیم هستند که از طریق بلوتوث به دستگاه‌های دیگر متصل می‌شوند. با این حال، تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد که عبارتند از:

نام تجاری

ایرپاد نام تجاری هدفون‌های بی‌سیم اپل است. هندزفری بلوتوثی نام عمومی برای این نوع هدفون است که توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود.

طراحی

ایرپاد دارای طراحی داخل گوش است که در داخل گوش قرار می‌گیرد. هندزفری بلوتوثی دارای انواع مختلفی از طراحی‌ها است، از جمله داخل گوش، بیرون گوش و دورگردنی.

کیفیت صدا

کیفیت صدا در ایرپاد و هندزفری بلوتوثی به عوامل مختلفی مانند برند، مدل، قیمت و تنظیمات بستگی دارد. به طور کلی، ایرپاد به دلیل استفاده از درایورهای سفارشی اپل، کیفیت صدای بهتری نسبت به بسیاری از هندزفری‌های بلوتوثی دارد.

عمر باتری

عمر باتری ایرپاد و هندزفری بلوتوثی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، ایرپاد عمر باتری بهتری نسبت به بسیاری از هندزفری‌های بلوتوثی دارد.

قابلیت‌های اضافی

ایرپاد دارای برخی قابلیت‌های اضافی مانند کنترل لمسی، پشتیبانی از دستیار صوتی و سازگاری با سایر محصولات اپل است. هندزفری بلوتوثی نیز ممکن است دارای برخی قابلیت‌های اضافی مانند حذف نویز فعال (ANC) و مقاومت در برابر آب باشد.

قیمت

ایرپاد معمولاً گران‌تر از هندزفری بلوتوثی است.

در جدول زیر خلاصه‌ای از تفاوت‌های بین ایرپاد و هندزفری بلوتوثی آورده شده است:

ویژگیایرپادهندزفری بلوتوثی
نام تجاریاپلعمومی
طراحیداخل گوشانواع مختلف
کیفیت صدامعمولاً بهترمتنوع
عمر باتریمعمولاً بهترمتنوع
قابلیت‌های اضافیکنترل لمسی، پشتیبانی از دستیار صوتی، سازگاری با محصولات اپلمتنوع
قیمتمعمولاً گران‌ترمتنوع

سخن آخر

در نهایت، انتخاب بین ایرپاد و هندزفری بلوتوثی به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. اگر به دنبال هدفون بی‌سیم با کیفیت صدای عالی، عمر باتری خوب و قابلیت‌های اضافی هستید، ایرپاد گزینه مناسبی است. اگر به دنبال هدفون بی‌سیم با قیمت مناسب و طراحی متنوع هستید، هندزفری بلوتوثی گزینه مناسبی است.

20 دیدگاه در “ایرپاد چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت آن با هندزفری بلوتوثی چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  12. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  13. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  14. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  15. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  16. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  17. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  18. Majidjan گفت:

    سلام،
    مطلب به این خوبی ، چققققدددرررر ایراد املایی داره !!!!
    حیفه ، اصلاح کنید.

    1. آکو بیری گفت:

      سلام
      ممنو از یادآوری که کردید
      بله متاسفانه این مقاله از زیر دستمون در رفته بود.
      به امید اینکه متنی بهتر و با کیفیت تر بنویسیم.

  19. ناشناس گفت:

    5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو