مقایسه سیستم عامل های اندروید، تایزن و webOS

طبق آمار کلی که منتشر شده است ، سیستم عامل  سامسونگ  Tizen در حال حاضر با 11٪ سهم بازار رهبری پلتفرم های هوشمند تلویزیون را در اختیار دارد  و پس از آن سیستم عامل webOS  ال جی با 7٪ و Android TV با 4٪ در رده های دوم و سوم قرار دارند. این اعداد به وضوح به شما می گویند که در حال حاضر سامسونگ برنده این رقابت است و Android TV در مکان سوم قرار دارد البته هر روزه به تعداد طرفدارن آن بیشتر افزوده می شود.

android tizen webos

اما چه چیزی این سه سیستم عامل تلویزیون را متفاوت و منحصر به فرد جلوه داده اند؟ خوب ، برای یافتن پاسخ ، در این مقاله ، نگاه عمیق تری به تفاوت بین Android TV  Tizen OS , webOS   کرده ایم و همه ویژگی های آن ها را با همدیگر مقایسه کرده ایم تا بتوانید شما هم بهترین تلویزیون را با سیستم عامل دلخواه انتخاب کنید.

Android TV Tizen OS , webOS  : یک تحلیل جامع

ویژگی ها:

با سیستم عامل Android TV  شروع می کنیم، این سیستم عامل دارای یک رابط گرافیکی بسیار عالی . منو های از بالا به پایین می باشد. به دلیل این که Google پلت فرم Android TV را توسعه می دهد ، شما مجبور هستید براساس قوانین آن با استفاده از برنامه های متنوع کار کنید. خبر خوب این است که Google در دو سال آینده Android TV را به یک رابط کاربری کاملاً جدید Google TV منتقل می کند ، بنابراین در صفحه اصلی خود با رابط گرافیکی بهتر و دسترسی راحتر مواجه خواهید شد.

a 1

به خاطر داشته باشید ، هر دو Android TV و Google TV سیستم عامل Android را در هسته اصلی خود اجرا می کنند، بنابراین در داخل این سیستم عامل ها ، تغییرات زیادی انجام نشده است. در صورت علاقه ، می توانید همین حالا Google TV را به جای Android TV تجربه کنید

t 2 1

کم کم سیستم عامل  webOS ال جی و Tizen OS سامسونگ ، که هر دو سیستم عامل مبتنی بر Linux هستند و کاملاً متفاوت با  Android TV هستند وارد بازار شدند. رابط کاربری سیستم عامل های webOS و  Tizen دارای منوهایی در نوار پایین است که کل صفحه را اشغال نمی کند. بنابراین می توانید به برنامه های مختلف بروید و بر اساس برنامه ای که انتخاب کرده اید، یک فهرست برای شما باز می شود.

w 1

حتی بدون باز کردن برنامه ، می توانید فعالیت و توصیه هایی که قبلا انجام داده اید را بلافاصله پخش کنید. بنابراین از نظر سهولت استفاده ،  webOS و  Tizen به وضوح بهتر از Android TV هستند. جدا از آن ،  Android TV دارای برنامه Chromecast  داخلی برای همگامسازی یکپارچه تلفن های هوشمند است در حالی که webOS و Tizen OS دارای فناوری screen mirroring هستند.

w 4

در زمینه اتصال با گوشی همراه ، Android TV  بسیار بهتر از webOS و  Tizen است زیرا تجربه کاملاً یکپارچه ای را در اختیار شما قرار می دهد. نه تنها تلفن های هوشمند بلکه از طریق دسک تاپ (با استفاده از کروم) می توانید صفحه نمایش را با وضوح بالا و با خروجی صدا و حداقل تأخیر روی Android TV خود اجرا کنید. در سیستم عامل webOS و Tizen ، شما باید یک برنامه جداگانه بارگیری کنید و تلفن هوشمند خود را به صورت دستی با فناوری screen mirroring جفت کنید.

گزینه بعدی که مورد بررسی قرار می دهیم دستیار صوتی است، همانطور که ما بررسی کرده ایم ، دستیار Google به طور چشمگیری بهتر از Siri یا Bixby یا Alexa است و پشتیبانی Google Assistant را در همه تلویزیون های Android دریافت خواهید کرد، به این معنی که می توانید به سرعت از طریق صدا محتوا را جستجو کنید ، منابع موجود برای یک فیلم یا نمایش را پیدا کنید ، دستگاه های IOT را کنترل کنید و تقریباً در مورد هر چیزی اطلاعات کسب کنید. از طرف دیگر ، سیستم عامل   webOS  بیشتر از دستیار صوتی الکسا بهره می برد و در برخی از تلویزیون ها هم از Google Assistant و هم از الکسا پشتیبانی می کند که می تواند بسیار مفید باشد.

t 1 2

سیستم عامل تایزن دستیار صوتی خاص خود را دارد که در حالت آفلاین نیز کار می کند. با این حال ، احتمالا ممکن است برخی از تلویزیون های سامسونگ 2020 از دستیار Google در آینده نزدیک پشتیبانی خواهند کرد. با همه این ها ، دستیار Google  در Android TV از قابلیت تشخیص صدای بهتری برخوردار است و به دلیل ادغام عمیق با سیستم عامل اندروید، تجربه به مراتب بهتری را ارائه می دهد.

سرانجام به بررسی ریموت کنترل می رسیم ، به طور کلی ، ریموت های تلویزیون Android بسیار ساده طراحی می شوند و فقط چند دکمه دارند به این دلیل که برای جستجوی صوتی به دستیار صوتی خود اعتماد زیادی کرده است. با این حال ، برخی از تلویزیون های اندروید که توسط سونی و ال جی طراحی شده اند دارای یک صفحه کلید در اندازه کامل برای تایپ و جستجوی آسان تر هستند.WebOS  دارای ریموت کنترل جادویی است که یک صفحه کلید در اندازه کامل به همراه دارد و دکمه ها نیز قابل تنظیم هستند.

a 1 1

پشتیبانی از برنامه

پس از صحبت در مورد ویژگی ها ، اکنون در مورد پشتیبانی برنامه در هر سه سیستم عامل تلویزیون هوشمند – Android TV ،  webOS و  Tizen بحث خواهیم کرد. از آنجا که Android TV سیستم عامل Android را در هسته خود اجرا می کند ، شما به Play Store دسترسی خواهید داشت به این معنی که می توانید هزاران برنامه بهینه شده برای تلویزیون را روی دستگاه خود نصب و اجرا کنید. در واقع ، شما حتی می توانید با کنار گذاشتن APK ، برنامه های Android ناسازگار را در Android TV  خود اجرا کنید.

a 1 2

کتابخانه برنامه های Android TV روز به روز در حال افزایش است و شما می توانید تقریباً برای نیاز های مختلف برنامه پیدا کنید. از YouTube ، Netflix ، Prime Video  گرفته تا Disney + ، HBO Now ، Roku ، شما به همه دسترسی خواهید داشت. بهترین قسمت این سیستم عامل این است که حتی اپل تی وی در عرض چند ماه به Android TV و Google TV جدید زاه پیدا خواهید کرد بنابراین می توانید به برنامه های اپل نیز دسترسی پیدا کنید.

t 3 1

در مورد webOS و Tizen ، کتابخانه برنامه به بزرگی Play Store نیست ، اما تقریباً از همه سرویس های محبوب پشتیبانی می کنند. YouTube ، Netflix ، Prime Video ، Disney + ، HBO Go ، حتی فیلمهای Google Play و موارد دیگر را می توانید دریافت کنید. شاید برای شما تعجب آور باشد اما Apple TV در سیستم عامل webOS و Tizen در دسترس است که مزیت بسیار عالی محسوب می شود. در مجموع ، اگر کسی هستید که به دانلود برنامه های متنوع علاقه زیادی دارید ، Android TV  به راحتی به شما امکان می دهد تا برنامه ها را بارگیری کنید. با این حال ، در مورد پشتیبانی از سیستم عامل های محبوب با وجود داشتن یک کتابخانه برنامه محدود ، webOS  و Tizen OS نیز عالی هستند.

w 4 1

به روز رسانی ها

 در این مقایسه بین Android TV , webOS , Tizen OS ، به روزرسانی طولانی هر سه سیستم عامل شما را ناامید می کنند. به عنوان مثال ، تلویزیون های اندرویدی حدود 2-3 سال طول می کشد تا به روزرسانی سیستم عامل برای آن ها بیاید. این گزینه در مورد webOS ال جی و  Tizen سامسونگ، بعید است پس از یک یا دو سال به روزرسانی های عمده ای را دریافت خواهید کرد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه های قدیمی پس از 4-5 سال خوب اجرا شوند زیرا توسعه دهندگان تمایل به پشتیبانی از سیستم عامل های قدیمی ندارند.  در این راستا ، Android TV  اندکی بهتر از webOS و  Tizen است زیرا شما سالهای زیادی به روزرسانی برنامه Android را مستقیماً از فروشگاه Play دریافت خواهید کرد. همچنین ، در صورت منسوخ شدن Android TV ، می توانید یک Android TV Box ارزان قیمت بخرید یا آخرین Chromecast را برای به روزرسانی جدیدترین سیستم عامل Android TV دریافت کنید.

u 2

با این حال ، نمی توانید این کار را با سیستم عامل webOS یا Tizen انجام دهید زیرا این سیستم عامل ها فقط همراه خود تلویزیون هستندو از طریق یک دستگاه سخت افزاری جداگانه در دسترس نیستند. به طور خلاصه ، از نظر بروزرسانی ، هیچ یک از سیستم عامل های تلویزیون سابقه خوبی ندارند ، اما Android TV گزینه های سخت افزاری و به روزرسانی برنامه های بیشتری را برای مدت زمان طولانی تری به شما ارائه می دهد.

u 1

بازی

سرانجام به بررسی گزینه بازی می رسیم ، خب هیچ یک از سیستم عامل های تلویزیون برای بازی ساخته نشده اند، اما دوباره ، Android TV  گزینه های بیشتری نسبت به webOS و  Tizen در اختیار شما قرار می دهد.  Android TV از فروشگاه Play پشتیبانی می کند بنابراین می توانید طیف وسیعی از بازی های Android را روی تلویزیون خود نصب کنید. همانطور که در بالا اشاره کردم ، شما همچنین می توانید بازی ها را در Android TV خود بارگیری کنید و می توانید با استفاده از کنترلر بازی کنید.

g 2

به خاطر داشته باشید، اکثر تلویزیون های Android دارای مشخصات پایین هستند که به این معنی است شما نمی توانید بازی های بسیار فشرده و سنگین را در Android TV خود اجرا کنید. اما اگر تصمیم دارید تلویزیون گران قیمت Nvidia Shield مبتنی بر(Android TV)  را تهیه کنید که پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی قدرتمندی را ارائه می دهد ، قطعاً می توانید بازی های سطح بالای تلویزیون Android خود را اجرا کنید.

g 1

حالا که به سیستم عامل webOS و Tizen می رسیم ، تعداد بازی های بسیار محدودی در فروشگاه برنامه خود دارند. شما نمی توانید بازی ها را به صورت جانبی بارگذاری کنید و همچنین نمی توانید شبیه ساز را برای بازی کردن بازی های موجود در سیستم عامل های دیگر نصب کنید. در مجموع ، بازی به طور کلی ، در هر سه سیستم عامل بسیار محدود است ، اما اگر می خواهید بازی های خود را روی صفحه بزرگتری انجام دهید از اندروید استفاده کنید.

1 دیدگاه در “مقایسه سیستم عامل های اندروید، تایزن و webOS

  1. کیومرث گفت:

    با این توضیحات که شما دادین من اندرویدtv را انتخاب میکنم🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو