مقایسه پنل IPS با پنل VA | فناوری VA در مقایسه با IPS

مقایسه پنل IPS با پنل VA

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛ال سی دی نمایشگر با کریستال مایع است، امروزه دو نوع پانل ال سی دی در تلویزیون های با نور پس زمینه LED استفاده می شود: در پیمایش سوئیچینگ (IPS) و هماهنگ سازی عمودی (VA). در حالی که آن ها هر دو صفحه نمایش با کریستال مایع هستند، اختلافات زیادی بین عملکرد این دو تکنولوژی وجود دارد. در ابتدا اجازه بدید به صورت مختصر این دو نوع پنل را توضیح دهیم و در ادامه به صورت تخصصی این دو پنل را بررسی می کنیم. پنل IPS به صورت انحصاری در اختیار شرکت LG می باشد. که سایر برند های دیگر از جمله،SONY ،SAMSUNG ،PHILIPS ،PANASONIC و … در ساخت تلویزون های خود استفاده می کنند و از شرکت LG خریداری می کنند. اما پنل VA به صورت انحصاری در اختیار شرکت SAMSUNG می باشد که شرکت هایی مثل SONY ،SHARP و … در ساخت تلویزیون های خود از این نوع پنل استفاده می کنند. در ادامه با ما همرا باشید.

تلویزیون با پنل IPS

  • زاویه دید بالامقایسه پنل IPS با پنل VA
  • زمان پاسخ دهی کم
  • حساسیت مربوط به ضربه کم است.
  • کریستال مایع را به صورت افقی نمایش می دهد.
  • قیمتشان به نسبت VA بالاتر است.
  • پراکندگی کمتر نو
  • از لحاظ کنتراست به نسبت VA پایین تر است.
  • مناسب برای محیط های روشن
  • پیچیدگی فناوری استفاده شده و مزایای بیشتر

چه کسی باید این مدل تلویزیون با پنل IPS را بخرد؟ کسانی که اتاق نشیمن بزرگ دارند، و می خواهند از تمام زوایا از تلویزیون استفاده کنند، چون به زاویه گسترده نیاز دارند. مقایسه پنل IPS با پنل VA

تلویزیون با پنل VAتلویزیون با پنل VA

  • زاویه دید پایین است
  • زمان پاسخ دهی متوسط
  • حساسیت مربوط به ضربه زیاد است.
  • کریستال مایع را به صورت عمودی نمایش می دهد.
  • قیمتشان به نسبت IPS پایین تر است.
  • پراکندگی زیاد نور
  • از لحاظ کنتراست به نسبت IPS بالا تر است.
  • مناسب برای محیط های تاریک

چه کسی باید مدل VA بخرد؟ کسانی که به دنبال کیفیت تصویر در اتاق تاریک هستند، و کسانی که نیاز به زاویه ی دید گسترده ندارند.

پنل IPS چیست و چه فایده ای دارد ؟

مقایسه پنل IPS با پنل VA ،تولید پنل های ال سی دی با فناوری های مختلفی صورت می گیرد.

1- فناوری TN ارزانترین

2- فناوری VA قیمت متوسط: سامسونگ – سونی

3- فناوری IPS گرانترین: ال جی و بعضی مدل های سونی

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛ارزانترین پنل در واقع از قدیمی ترین فناوری یعنی TN استفاده می کند و گرانترین پنل از فناوری IPS و مشتقات آن استفاده می کند. وقتی می خواهید يک مانيتور جديد بخرید، ممكن است تفاوت بين مانيتورهايی كه از پنل (TN (Twisted Nematic استفاده می كنند و مانيتورهايی كه از پنل جديد‌تر (IPS (In- plane Switching استفاده می كنند رو ندانید. پنل‌ های IPS نسبت به پنل‌های TN برتری هایی دارند؛ زيرا تصاوير رو با محدوده گسترده‌ تری از رنگ‌ ها و روشنايی بیشتر نمايش می دهند و نسبت به صفحه‌ نمايش‌ های TN، محدوده گسترده‌ تری از زاويه‌ های مشاهده خوب رو ارائه می دهند. در کل تکنولوژی IPS، روش جدیدی برای افزایش کیفیت رنگ و زاویه دید و همچنین سرعت و ثبات پاسخگویی نمایشگر، تدریجاً جایگزین TN شده و کیفیت LCD ها رو ارتقا داده است. پنل‌های IPS زاویه دید بسیار بالایی دارند و معمولا با این ویژگی شناخته می شوند. پنل های IPS نسبت به لمس به اندازه ی صفحه نمایش TN نسبت مقاومت نشان نمی دهند. صفحه‌ نمايش‌ TN تحت فشار، مات و تار می شوند و رنگ آن ها روشن‌ تر می شود به همین دلیل برای صفحات لمسی ایده آل هستند. پنل IPS چیست ؟

پنل VA چیست و چه کاربردی دارد ؟

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛به طور معمول کاربران خانگی و اداری به ناچار در فواصل طولانی مدت و بدون استراحت باید به صفحه نمایش خیره شوند و با متن، عکس و جداول مشغول به کار شوند. در چنین شرایطی خستگی چشم به عنوان مهم ترین تهدید برای سلامتی چشم مطرح می شود و شرکت های تولید کننده پنل VA تلاش قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل به کار گرفتند. با وجود محدودیت ها و ویژگی های موجود در پنل های TN و IPS، کاربران خانگی-اداری و دوست دارند محتوای چند رسانه ای متنوع به یک پنل میانه رو با قیمت مناسب نیاز دارند. پنل VA بهترین گزینه ممکن برای این دسته از کاربران به شمار می رود و زمان بیشتری در طول روز قادر به استفاده از صفحه نمایش های مجهز به پنل VA خواهید بود. اثرات خستگی چشم در استفاده دراز مدت با بهره گیری از این مانیتور ها به مراتب کمتر از سایر پنل ها سبب آزار رساندن به چشمان شما می شوند. از سایر ویژگی های پنل VA می توان به کنتراست بالاتر، قیمت و زمان پاسخدهی مناسب اشاره کرد. قیمت مناسب در کنار قابلیت استفاده طولانی مدت سبب گردیده تا پنل VA به گزینه ای ایده آل برای ادارات، سازمان ها و کاربران خانگی تبدیل شود. به این صورت می توان بیان کرد که پنل VA تمامی فناوری های نوین و کاربردی را در حد معمول و استاندارد به کار می گیرد تا بدون افزایش قیمت، بتوانید از کار با مانیتور جدید خود لذت ببرید.

زاویه دید

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛زاویه ی دید در حالت کلی میزان کیفیت رنگ ها را در زاویه های مختلف تعیین خواهد کرد. پس از حرکت از زاویه ی صفر درجه به طرفین تلویزیون، بعد از زاویه ای خاص کیفیت رنگ ها پایین خواهد آمد و رنگ واقعی تصاویر دیده نخواهد شد. مهمترین رنگ در تلویزیون ها که رنگ مشکی می باشد، به رنگ خاکستری تبدیل می شود و شما نمی توانید تصویری کامل و واضح را مشاهده نمایید. در مجموع می توان گفت کنتراست تصویر تحت تاثیر قرار می گیرد و رنگ ها جلوه واقعیشان را به نمایش نخواهند گذاشت. با این تفاسیر توجه ویژه به میزان زاویه ی دید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تصاویری که با کیفیت فوق العاده ایجاد می شوند این حق را دارند که در تمامی جهات با اوج وضوح به نمایش در آیند. اما مواردی وجود دارد که ممکن است زاویه دید اهمیت چندانی نداشته باشد. این حالت در مواردی اتفاق می افتد که تنها یک یا دو نفر بیننده ی تلویزیون باشند و یا اینکه دقیقا مقابل تلویزیون بنشینید. استفاده از تمام فضای اتاق زاویه ی دید گسترده را می طلبد و باید این پارامتر مورد توجه ویژه قرار بگیرد. با توجه به تولید تلویزیون های عریض و قرار دادن آن ها در محیط های بزرگ، لازم است میزان زاویه ی دید بالا باشد. تلویزیون های موجود در حال حاضر با طراحی فوق العاده ای تولید شده اند و از امکانات متنوعی برای تولید تصایور با اوج وضوح و کیفیت بهره می برند، بنابراین لازم است زایه دید گسترده ای داشته باشند تا تمامی افراد حاضر در محیط صحنه ها را با کیفیت اصلی و کاملا زنده مشاهده نمایند. افرادی که به اعداد و ارقام ارائه شده توسط سازندگان اکتفا نمی کنند خودشان میزان زاویه ی دید را تلویزیونی که قرار است خریداری نمایند اندازه گیری کنند. در ابتدا دقیقا در محور عمودی از تلویزیون باستید و با قدم های کوچک به سمت راست یا چپ نلویزیون گام بردارید، هر کجا احساس کردید که رنگ ها تغییر کرده اند و میزان کنتراست تصویر کاهش یافته است، زاویه ی دید مطلوب را رد کرده اید. ممکن است تغییر در رنگ ها و افت میزان کنتراست با درجه ی پایین و به صورت کاملا محسوس در تلویزیون های مختلف قابل روئیت باشد.  زاویه ای که با وجود آن شما می توانید بدون افت کیفیت تصویر، تلویزیون تماشا کنید. برخی از انواع LCD ها این کار را بهتر انجام می دهند تلویزیون IPS در اینجا یک برنده است که زاویه دید گسترده یکی از مزیت های آن نسبت به دیگر تلویزیون ها است در حالی که بیشتر تلویزیون های VA در این مورد با کیفیت 20 درجه کامل تخریب می شوند. تلویزیون های IPS درخشندگی قابل توجهی دارند به طوری که قبل از 36 درجه نیمی از روشنایی را از دست می دهد. زاویه دید محدود نوع VA مشکل ساز است بخصوص زمانی که تلویزیون به عنوان کامپیوتر یا مانیتور استفاده می شود و کیفیت تصویر آن زیادی تعریفی نیست. زاویه دید دقت و صحت رنگ است زمانی که از اطراف به تلویزیون نگاه می کنید. زاویه دید ما، لیستی است از زاویه که کیفیت تصویر تلویزیون شروع به تنزل می کند وقتی که ما از سمت دیگر نگاه می کنیم. زمانی که شما به تنهایی تلویزیون تماشا می کنید یا در مقابل تلویزیون قرار دارید و به طور مستقیم به آن نگاه می کنید تلویزیون همیشه دارای کیفیت تصویر بهتری است ولی زمانی که از اطراف به آن نگاه کنید بعضی از رنگ ها محو خواهد شد و کیفیت کاهش می یابد. اگر شما به تلویزیونی نیاز دارید که از زاویه های متفاوت اتاق نشیمن بزرگ بتوان آن را نگاه کرد زاویه دید گسترده بسیار مهم است .

زاویه دید چیست

کنتراست

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛مهمترین عامل در کیفیت تصویر کنتراست است. با اینکه هیچ کدام از این فناوری های lcd به نسبت سطوح سیاه و سفید oled دست نخواهند یافت ولی از بقیه بهتر هستند. زمانی که بحث از کنتراست است فناوری va فراتر از پنل IPS است. زمانی که در یک محیط تاریک نقاط سیاه در تلویزیون IPS خاکستری ظاهر می شوند این ضعف قابل مشاهده است. نسبت کنتراست VA معمولا از 3000:1 تا 6000:1 است ولی در IPS 1000:1 است به این دلیل LCD های VA در رتبه بندی ما از OLED پیشی می گیرد و این تنها باعث اختلال عملکرد در اتاق تاریک می شود هر چند که این تفاوت در محیط روشن کمتر قابل مشاهده است.

نسبت کنتراست تلویزیون

مقایسه پنل IPS با پنل VA ،اما اکنون این سوال مطرح می شود که آیا نسبت کنتراست «Contrast Ratio» اعلام شده توسط تولید کنندگان واقعی است؟ پاسخ این سوال منفی است. با این وجود چه راهی وجود دارد که میزان واقعی این عدد را اندازه گیری کرد و تلویزیونی با کنتراست مطلوب خریداری نمود. بهترین راه برای تعیین کنتراست مقایسه ی تلویزیون با سایر مدل هاست. البته این روش نیز با مشکلات و معایبی همراه است، نور پردازی موجود در مغازه بر روی میزان روشنایی نمایشگر و محو و یا روشن تر شدن رنگ ها تاثیر خواهد گذاشت و رنگ ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این حالت نمایشگرهایی کیفیت رنگی مطلوب تر را ارائه می دهند که دارای محافظ و یا صفحه ی ضد بازتاب باشند. پس این روش نیز نمی تواند چندان کاربردی و مفید باشد و نتیجه ای واقعی را به شما نخواهد داد. با وجود اینکه اعداد درج شده بر روی کاتالوگ ها در مورد نسبت تصویر چندان واقعی نیست و تولید کنندگان عددی مطلوب را بر روی صفحه نمایش درج می کنند، تا حدی باید به این اعداد اعتماد کرد. البته سایت های مطرحی نیز تلویزیون ها را بررسی خواهند و اعدادی را برای اعلام نسبت کنتراست معرفی می کنند. البته اعداد اعلام شده در منابع مختلف، متفاوت است و در بسیاری موارد گیج کننده هستند. با این تفاسیر باید به بررسی ها اعتماد کرد و تلویزیونی با نسبت کنتراست مطلوب را انتخاب کرد. در این میان تلویزیون های LCD با نور پس زمینه ی LED که در واقع با نام تلویزیون LED نیز نام گذاری می شوند، نسبت کنتراست مطلوب تری دارند، زیرا می توان میزان روشنایی نمایشگر را در بخش های مختلف صفحه نمایش تنظیم کرد.

پنل VA تلویزیون KS8000

پنل VA تلویزیون KS8000

پنل VA تلویزیون X8500D

پنل VA تلویزیون X8500D

یکنواختی رنگ سیاه

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛ بر اساس اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهمترین فاکتور در تعیین کننده کیفیت تصویر در تلویزیون تولید رنگ سیاه عمیق و تیره است. هر چه عمق رنگ سیاه بیشتر باشد، کنتراست نمایشگر بالا می رود، و غنای رنگ ها افزایش پیدا می کند. وقتی که حرف از عمق رنگ سیاه به میان می آید تلویزیون های OLED پیروز میدان هستند. تلویزیون های QLED به دلیل استفاده از نور زمینه نمی توانند مانند OLED ها به کنتراست بی نهایت دست پیدا کنند. حتی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته تاریکی موضوعی قادر نیستند به تاریکی مطلق برسند. یکنواختی رنگ سیاه در تلویزیون اشاره به توانایی یک تلویزیون در نمایش جامد رنگ سیاه در سراسر صفحه نمایش دارد . یکنواختی ایده آل رنگ سیاه مانند نمایش سایه ها، آسمان در شب و دیگر اشیاء سیاه که باید به همان اندازه که هست واقعی و با کیفیت باشد و روشنایی را در تمام صفحه نمایش پخش کند. متاسفانه تمام تلویزیون های led عیب هایی مانند flash lighting که به نظر می رسد مانند یک چراغ قوه در تمام گوشه و کنار تلویزیون است و تیرگی که شبیه تکه های روشن تر در قسمت هایی از صفحه نمایش ظاهر می شود را دارند که هر دو با انتشار نادرست نور پس زمینه در سراسر صفحه نمایش ایجاد می شود و هر دو به صورت آشکار معلوم است بخصوص زمانی که در یک اتاق تاریک باشد.

پنل IPS سونی x8500d

پنل IPS سونی x8500d

پنل VA سامسونگ ks8000

پنل VA سامسونگ ks8000

تفاوت های فنی

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛عکس زیر کریستال های مایع lcd را نشان می دهد، کریستال های مایع در بسته های کوچک رنگی به صورت پیکسل است. این کریستال ها وقتی که با برق شارژ می شوند واکنش نشان داده و تغییر موضع می دهند و آن ها بسته به موقعیت خود با نور کمتر مسدود می شوند. IPS در هر زمانی کریستال های خود را به صورت افقی نشان می دهد، زمانی که شارژ می شوند تنها چرخش آن ها اجازه می دهد که روشن شوند. VA کریستال های خود را به صورت عمودی نشان می دهد و زمانی که شارژ می شود، حرکت افقی به نور اجازه می دهد مثل IPS. هنگامی که جریان از طریق آن ارسال می شود بلوک چیدمان عمودی خود را به صورت موثرتری روشن کرده در نتیجه باعث ایجاد نقاط تاریک بهتر و واضح تر و ارائه کنتراست بهتر می شود. شما همچنین می توانید آن ها را با یک پلاسما هم مقایسه کنید که اساسا شبیه IPS است و استثنا توسط سامسونگ ساخته شده است و تفاوت زیادی ندارند. زمانی که شما آن ها را به صورت بصری مقایسه می کنید IPS مثل chevrons و VA مثل مستطیل مستقیم و pls مثل کپسول دو لبه خواهد شد.

پنل IPS سونی x8500d

پنل IPS سونی x8500d

پنل VA سامسونگ ks8000

پنل VA سامسونگ ks8000

نتیجه گیری

مقایسه پنل IPS با پنل VA ؛این تکنولوژی ها ذاتا برتری بر یکدیگر ندارند و هر کدام در خدمت اهداف متفاوت هستند به طور کلی تلویزیون IPS دارای یک زاویه دید گسترده مناسب برای استفاده در یک اتاق نشیمن روشن برای تماشای ورزش و نمایش است و همچنین برای استفاده به جای صفحه نمایش کامپیوتر نیز مناسب است. تلویزیون VA به جای داشتن کنتراست بهتر برای استفاده در محیط تاریک مناسب است و شما باید بسته به نوع استفاده خود از بین این دو یکی را انتخاب کنید چون هیچکدام بهترین مطلق نیستند.

[review]

3 دیدگاه در “مقایسه پنل IPS با پنل VA | فناوری VA در مقایسه با IPS

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو