تفاوت 4K ،FULL HD ،HD و مقایسه 4K با FULL HD، تلویزیون فورکِی بخریم یا نه؟

تفاوت رزولوشن های 4K و FULL HD و HD در چیست؟ این پرسش برای بسیاری در فرآیند خرید تلویزیون پیش خواهد آمد. رزولوشن های فورکِی (4K) جای خود را رد بازار ایران و جهان باز کرده اند و کیفیت فول اچی دی (FullHD) روز به روز کمتر مورد اقبل است و کیفیت اچ دی نیز دیگر از رده خارج شده است. کیفیت 8K نیز اخیرا معرفی شده اند و هنوز از بسیاری لحاظ کاربردی نیستند. در این مقاله از میهن کالا به بررسی انواع رزولوشن های بالا خواهیم پرداخت.

تفاوت رزولوشن های 4K و FULL HD و HD

پارامترهای مختلفی در کیفیت تصویر و وضوح نمایشگر تاثیر گذارند که کیفیت بالاتر هر یک از آن ها سبب می شود صحنه هایی واقعی تر و با کیفیت بالاتر را مشاهده کنید. سرعت رفرش تصویر، میزان روشنایی نمایشگر، سطح کنتراست، وضوح رنگ ها و مجموعه ای دیگر از ویژگی ها در کیفیت تصویر به نمایش در آمده تاثیر گذار هستند. اما مهمترین بخش که در این پست نیز مورد بررسی کامل قرار خواهد گرفت، رزولوشن نمایشگر می باشد.

واژه رزولوشن را احتمالا هنگام خرید تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و یا هر وسیله ی دیگری که دارای نمایشگر باشد، زیاد می شنوید. اما رزولوشن چیست؟ و اعداد ارقامی که به هر یک از کیفیت های تصویر نسبت داده شده است به چه معناست؟ گفتیم که در سینمای دیجیتال وضوح تصویر را فقط بر مبنای پیکسل‌ های افقی بیان می‌کنند.

برای خرید و دریافت قیمت تلویزیون سامسونگ و الجی به فروشگاه اینترنتی میهن کالا مراجعه کنید.

در تلویزیون‌ ها درست برعکس، به‌ طور سنتی تعداد پیکسل‌ های عمودی معیار دسته‌ بندی تفکیک‌ پذیری (رزولوشن) است. علت این موضوع به خیلی قبل‌ تر و به زمان تلویزیون‌ های لامپی بر می‌گردد. پس ۱۰۸۰pوضوح عمودی یک تلویزیون است. تقریبا همه تلویزیون‌های HD نسبت تصویر ۱٫۷۸:۱ (همان ۱۶:۹ یا صفحه عریض) دارند. بنابراین دقت افقی آن‌ها ۱۹۲۰ پیکسل است (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰).

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD


تصویر از تراکم پیکسل ها در کنار هم تشکیل شده است، پیکسل نیز به نقاط تشکیل دهنده ی تصویر گفته می شود. پس هر چه تراکم پیکسل بیشتر باشد طبیعتاً تصاویر که مشاهده می کنید واضح تر خواهند بود. تعداد پیکسل هایی را که در سطر و ستون صفحه نمایش به کار رفته اند، رزولوشن نام گذاری می کند.

میزان رزولوشن مطلوب برای نمایشگرهای مختلف متفاوت است و تراکم پیکسل بالاتر، در نمایشگرهای بزرگ تر، تصاویری با جزئیات بیشتر را به نمایش خواهد گذاشت. به اصطلاح رزولوشن را عرض در ارتفاع نیز نامیده اند. این مشخصه که به صورت ضرب دو عدد در یکدیگر نشان داده خواهد شد تعداد پیکسل های عرض نمایشگر در پیکسل های ارتفاع را تعیین خواهد کرد.

یا این وجود عدد اول تعداد نقاط عرض و عدد دوم تعداد نقاط ارتفاع خواهد بود. برای مثال کیفیت تصویر HD دارای رزولوشن 768×1366 پیکسل می باشد که در عرض نمایشگر 1366 و در ارتفاع نمایشگر 768 پیکسل ردیف شده اند. البته اصطلاح دیگری تحت عنوان 720p نیز برای این رزولوشن مطرح شده است.

موضوع رزولوشن چندان پیچیده است که اعداد و ارقام متنوع و توضیحات و تعاریف مختلف برای آن به کار رفته اند، البته تمامی آن ها ثابت خواهند کرد که رزولوشن های بالاتر، تصاویری با کیفیت و وضوح بیشتر را به نمایش خواهند گذاشت. تلویزیون هایی که دارای تکنولوژی Full HD هستند 1080 × 1920 پیکسل دارند. این رزولوشن تصاویر را با کیفیت عالی و تعریف عالی ارائه می دهد.

تکنولوژی UHD جدیدتر از Full HD است و تعداد پیکسل ها بالاتر است (3840 × 2160 پیکسل)، بنابراین سطح جزئیات در تصویر بالاتر است. سیستم UHD نگاه واقعی به تصویر می دهد. تلویزیون های Full HD، که در مجموع 1920 خط افقی با 1080 خط عمودی به دست می آیند، در بسیاری از خانه ها حضور دارند، اما به طور فزاینده ای نیز بخشی از گذشته هستند. تلویزیون های UHD جدید با وضوح 4K استاندارد جدیدی در بازار هستند و همچنین دارای چندین فناوری مهم در دست هستند که مفهوم جدیدی از لذت های صوتی و تصویری را در هر اتاق ایفا می کنند.

تلویزیون FullHD، با داشتن خطوط افقی 1920 با خطوط عمودی 1080 اینچ، به طور کلی میلیون ها پیکسل را جمع آوری می کند تا تصاویری که توسط تلویزیون های مذکور با رزولوشن ارائه شده است را تشکیل دهند. البته، اندازه صفحه نمایش یک عامل مهم برای تجربه نهایی است.

تلویزیون های 4K UHD این تعداد پیکسل ها را تقریبا 4 برابر افزایش می دهد، زیرا آن ها دارای رزولوشن 3840 خط افقی با 2160 خط عمودی هستند؛ یعنی ما می توانیم یک تصویر بسیار دقیق را در همان اندازه صفحه نمایش ببینیم اگر دو مدل مقایسه کنیم از همان اندازه، البته تراکم پیکسل آن، به این ترتیب بالاتر خواهد بود.

وضوح بالاتر با تراکم پیکسل بالاتری برخوردار است، و درک بیشتری برای اطلاعات نمایش داده شده و امکانات بیشتر برای درک تفاوت های ظریف تصاویر است. تولید کنندگان نیز تشویق شده اند که تکنولوژی های پیشرو جدیدی را طراحی کنند تا از یک مفهوم جدید تلویزیون استفاده کنند.

هنگام انتخاب بین یک تلویزیون Full HD یا UHD 4K، ما باید یک جنبه را که تا کنون مورد بحث قرار نگرفته است، اندازه صفحه نمایش قرار ندهیم. واضح است که قبل از یک صفحه نمایش از همان اندازه، کیفیت تصویر در یک تلویزیون UHD بالاتر از کیفیت Full HD خواهد بود. بنابراین، اگر ما در فکر خرید تلویزیون بزرگ باشیم، بهتر است تصمیم بگیریم تلویزیون های با تکنولوژی 4K UHD که دارای پیکسل بیشتری نسبت به تکنولوژی UHD هستند بخریم.

برعکس اگر تلویزیون دارای چند اینچ با یک Full HD باشد، کیفیت تصویر خارق العاده ای به همراه خواهد داشت و نیازی به صرف هزینه بیشتر از حد لازم نیست. ما در این مقاله می خواهیم تفاوت 4K ،FULL HD ،HD را شما به طور کامل توضیح بدهیم.

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD و مقایسه 4K با FULL HD

رزولوشن چیست؟

رزولوشن (Resolution) یک تلویزیون عبارت است از تعداد پیکسل هایی که در دو بعد افقی و عمودی نمایش داده می شوند. هر چه این عدد بالاتر باشد در واقع شما تصاویر با کیفیت و وضوح بیشتری را مشاهده خواهید کرد، با این حال باید بدانید که رزولوشن تنها عامل تعیین کیفیت تصاویر نیست و عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند. بطور کلی رزولوشن ساده ترین و ابتدایی ترین عامل برای تشخیص کیفیت تصاویر می باشد.

ممکن است رزولوشن های بالا همیشه برای شما ارزش خرید نداشته باشند. رزولوشن مناسب شما به سه عامل بستگی دارد. ابعاد تلویزیون شما، فاصله ای که شما با تلویزیون دارید، و کیفیت تصاویری که قصد تماشای آن ها را دارید. چشم انسان دارای محدودیت هایی است. بدین معنا اگر در فاصله مشخص با ابعاد مشخص به تلویزیون نگاه کنید، قادر نخواهید بود کیفیت اصلی تلویزیون خود را مشاهده کنید.

به طور مثال اگر در فاصله 2.4 قرار دارید از یک تلویزیون کوچک تر ۴۰ اینچ قرار داشته باشید نمی توانید تفاوت بین دو کیفیت ۷۲۰p و ۱۰۸۰p را تشخیص دهید. تلویزیون های با کیفیت Ultra HD نیز تنها زمانی ارزش خرید دارند که قصد تهیه تلویزیونی بزرگتر از ۶۰ اینچ را داشته باشید و در فاصله ای مناسب نسبت به آن بنشینید. به طور کلی رزولوشن عامل مهمی در کیفیت تصاویر یک تلویزیون محسوب می شود اما زمانی تجربه مناسبی خواهید داشت که از تلویزیونی با ابعاد مناسب استفاده کنید و در فاصله مناسبی از آن نیز قرار بگیرید.

همچنین افزایش رزولوشن در لپ تاپ با ابعاد کوچک نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه با کوچک تر شدن محتوای قابل مشاهده خواندن و استفاده کردن از ان دشوارتر خواهد شد مگر در صورتی که نرم افزار های مورد استفاده شما امکان تنظیم رزولوشن را داشته باشد. در تصویر پایین تفاوت 4K ،FULL HD ،HD را از نظر رزولوشن مشاهده نمایید.

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD

تلویزیون 4K چیست؟

کیفیت تصویر 4k و وضوح تصویر اولترا اچ‌ دی (UHD) از آنجایی که اغلب به جای یکدیگر به‌ کار برده می‌شوند، می‌توانند گمراه‌ کننده باشند، در حالی که دو چیز متفاوت هستند. بنابراین باید در مورد آن ها توضیحاتی ارائه دهیم.
نمایشگرهای واقعی 4K که در محصولات پیشرفته و سینمای دیجیتال به‌ کار برده می‌شود، مقدار ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل در خود دارند. اما UHD از آن جا که مخصوص نمایش مصرف‌کننده و پخش‌کننده‌ ی استاندارد با مقدار وضوح تصویر چهار برابر یک وضوح تصویر Full HD است، از مقدار ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد.

تفاوت جزئی این دو، به تفاوت در نسبت تصویر بین سینمای دیجیتال و نمایشگرهای خانگی برمی‌گردد. UHD نیز وضوح تصویر دیگری با نسبت تصویر استاندارد ۱۶:۹ است، به این معنی که نمایشگرهای آن قابلیت پشتیبانی از محتوای قدیمی Full HD را دارند. هم عبارت 4K و هم UHD می‌ توانند به‌ اختصار 2160p نامیده شوند تا با استانداردهای گذشته سازگار شوند.

اما این مسئله، می‌ تواند فهم تفاوت بین آن ها را پیچیده‌ تر کند، زیرا در حالی که تفاوت پیکسل‌‌ های آن ها چندان زیاد نیست، با این حال هنوز متفاوت هستند. برخی برندها در تبلیغات تلویزیون‌های خود برای اجتناب از گمراهی، ترجیح می‌دهند از نام UHD استفاده کنند. برای تبلیغات آسان‌تر، شرکت‌ها این دو عبارت را همچنان به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.
تاکنون اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از به‌ کار گیری بی‌ فایده‌ ی وضوح تصویر بالای 4k در نمایشگر محصولاتشان اجتناب کرده‌ و ترجیح داده‌اند تا عمر باتری را فدای کیفیت بیشتر تصویر نکنند. البته به جز شرکت سونی که دو سال پیش در گوشی هوشمند اکسپریا زده که از نمایشگر ۵.۵ اینچ بهره می‌برد و از وضوح تصویر UHD استفاده کرده است.

استفاده از این وضوح تصویر، یک تراکم پیکسلی خیره‌ کننده‌ ای را به وجود آورده بود که اغلب اپلیکیشن‌ ها و مرورگرهای وب شخص ثالث قابلیت پشتیبانی از آن را نداشتند. همراه با 4K، تلویزیون های جدید با پانل های OLED به طور گسترده ای وارد می شوند. این فن آوری پانل LED عقب تلویزیون را از بین می برد و اجازه می دهد پیکسل ها نور را به صورت کاملا مستقل از یکدیگر منتشر کنند. 

پیکسل ها می توانند رنگ ها را نشان دهند یا به طور کامل خاموش شوند، در نتیجه سیاه پوستان کاملا واقعی و عمیق هستند. از سوی دیگر، سامسونگ پانل های 4K با تکنولوژی QLED ارائه کرده است که به ارائه کیفیت تصویر و دقت عالی برای پانل های OLED می پردازد. روشنایی یکی دیگر از نکات مهم در پانل های جدید تلویزیون 4K است؛ از آنجایی که ما از حداکثر 1000 نیت از روشنایی تا حدود 1500 و حتی 2000 نیت روشنایی در مدل های جدید استفاده می کنیم، اگرچه انتظار می رود در چند سال آینده کمتر از 10،000 نیت باشد.

تلویزیون های جدید 4K نیز در شکل نو آوری می کنند: ضخامت آن، به لطف پانل های OLED جدید، کاملا نازک است و به چند میلیمتر می رسد، به طوری که ضخامت آن ها به اندازه ی کارت های اعتباری هستند. البته سیستم عامل های مجتمع شده در تلویزیون نیز بخشی از توانایی مدل های جدید هستند. قیمت تلویزیون های 4k با توجه کیفیت تصویر بالا بسیار مناسب است و می توانید با پرداخت مبلغی مناسب آن را خریداری کنید.

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD و مقایسه 4K با FULL HD

تلویزیون FULL HD چیست؟

در فرمت فول اچ دی، کیفیت به بالاترین حد می رسد بطوریکه تمام جزئیات تصویر قابل مشاهده خواهد بود. برای تماشای فیلم های فول اچ دی راهی بجز روی آوردن به کابل های HDMI نیست چون در غیر این صورت Full HD معنایی نخواهد داشت. فرمت Full HD تصاویری با وضوح 1080×1290 پیکسل ارائه می دهد. این سیستم به نام فرمت 1080 پیکسل هم معروف است.

گفتنی است، که این فرمت های با کیفیت در تلویزیون هایی که نسبت تصویر آن ها 16:9 است به درستی نمایش داده می شود و اگر قصد تماشای آن ها در تلویزیون هایی با نسبت تصویر 4:3 دارید مطمئن شوید هر دو مورد کیفیت و اندازه تصویر را از دست خواهید داد. اگر تصاویر با کیفیت فول اچ دی را بر روی یک تلویزیون 4K تماشا کنید افزایش کیفیتی را شاهد نخواهید بود.

علت این امر این است که فشردگی پیکسل ها در رزولوشن 4K چهار برابر بیشتر از رزولوشن ۱۰۸۰p می باشد و الگوریتم نمایش تصاویر در تلویزیون ها نمی تواند بطور دقیق فاصله بین پیکسل ها را پر کند. این امر گاهی اوقات باعث محو شدگی تصاویر می شود. دقیقا همان اتفاقی که در هنگام مشاهده فایل های با کیفیت پایین در تلویزیون های Full HD رخ می دهد.

اما در سایر بخش ها نظیر نمایش رنگ مشکی، تفاوت خاصی وجود ندارد و در واقع تلویزیون های 4K نیز از همان تکنولوژی LCD بهره می برند با این تفاوت که رزولوشن بالاتری را نمایش می دهند. زمانی که از وضوح HD صحبت می‌کنیم، منظور ما وضوح تصویر Full HD است، وضوح تصویری که اندازه‌ی پیکسل‌ های آن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است و اغلب با عبارت 1080p شناخته می‌شود.

این مقدار، وضوح تصویر رایج در اکثر تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند پیشرفته، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ ها و مانیتورها است. نکته‌ی حائز اهمیت بعدی این است که سایز صفحه‌‌ی یک نمایشگر Full HD مهم نیست چه مقدار باشد، چه در یک گوشی هوشمند ۴ اینچ و چه یک تلویزیون ۶۵ اینچ، تعداد پیکسل‌ ها یک اندازه خواهد بود و فقط اندازه‌ ی آن ها تغییر می‌کند.

بنابراین بسته به اینکه کوچک تر یا بزرگ تر باشند، شفاف‌ تر یا واضح‌تر به نظر خواهند آمد. برای مثال یک گوشی هوشمند Full HD جزئیات یا شفافیت بسیار بیشتر یا تعداد پیکسل در هر اینچ (به انگلیسی: ppi) بیشتری از یک مانیتور Full HD دارد، زیرا در نمایشگر کوچک، تراکم پیکسل بیشتری قرار دارد، بنابراین تصویر نمایش داده شده شفاف‌ تر به نظر می‌ آید.

گفتیم که در سینمای دیجیتال وضوح تصویر را فقط بر مبنای پیکسل‌ های افقی بیان می‌کنند. در تلویزیون‌ ها درست برعکس، به‌طور سنتی تعداد پیکسل‌ های عمودی معیار دسته‌بندی تفکیک‌پذیری (رزولوشن) است. علت این موضوع به خیلی قبل‌ تر و به زمان تلویزیون‌های لامپی بر می‌گردد. پس ۱۰۸۰pوضوح عمودی یک تلویزیون است. تقریبا همه تلویزیون‌های HD نسبت تصویر ۱٫۷۸:۱ (همان ۱۶:۹ یا صفحه عریض) دارند. بنابراین دقت افقی آن‌ها ۱۹۲۰ پیکسل است (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰).
تفاوت 4K ،FULL HD ،HD : خود این موضوع هم یکی از عوامل سردرگمی است؛ چراکه برای دهه‌ها وضوح عمودی تلویزیون‌ ها معیار بود و به یک‌ باره بعد از معرفی تلویزیون‌های 4k دقت افقی مشخص‌ کننده‌ ی تفکیک‌ پذیری تصویر شد.
با این تفسیر ۱۰۸۰p معادل ۱K نیست. ۱۰۸۰p مطابق ۲K است (با اغماض) و ۴k هم به جای UHD استفاده می‌شود. به همین خاطر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل به مشخصه‌ی ۲K سینمایی که ۲۰۴۸ پیکسل افقی دارد نزدیک است. با این حال بیشتر کاربران ۱۰۸۰p را ۲K نمی‌گویند و به آن ۱۰۸۰p یا Full HD می‌گویند.
در مورد ۱۰۸۰i هم باید بگوییم که تفکیک‌پذیری آن با ۱۰۸۰p یکسان است، فقط امروزه بیشتر به عنوان وضوح منابع ویدیویی مطرح می‌شود و در تلویزیون‌ها کاربردی ندارد. دیگر تلویزیون‌های ۱۰۸۰i تولید نمی‌ شوند ولی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی هم چنان ۱۰۸۰i پخش می‌شوند. قیمت تلویزیون FULL HD بسیار به صرفه تر از فورکی می باشد و با پرداخت مبلغی مناسب می توانید آن را خریداری کنید و از کیفیت عالی FULL HD بهره ببرید.

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD

تلویزیون HD چیست؟

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD : این سیستم با وضوح 480×720 پیکسل است، که اکثر فیلم های دی وی دی قدیم با این وضوح ساخته شده است. این فیلم ها را اگر با کابل HDMI یا s-video ببینید تفاوتی در کیفیت آن ها ایجاد نخواهد شد. که اولین تلویزیون، با کیفیت بالا HD در سال 1998 به بازار عرضه شد، فیلسوفان، طرفداران ورزش و طرفداران تکنولوژی بسیار هیجان زده بودند.

تبلیغات که در یک رادیو تلویزیون با وضوح عالی و صدای فراگیر دیجیتال اشاره شده است، با کیفیت HD بود، شما همچنین می توانید فیلم ها را در فرمت Widescreen اصلی خود بدون نوار جعبه “سیاه و سفید” که بعضی ها آزار دهنده هستند، بازی کنید. تفاوت 4K ،FULL HD ،HD : تلویزیون HD (تلویزیون با کیفیت بالا) تلویزیونی است که کیفیت تصویر مشابه 35 میلیمتر را فراهم می کند.

فیلم با کیفیت صدا شبیه به دیسک فشرده امروز است. برخی از ایستگاه های تلویزیونی پخش برنامه های HD را به کاربران در تعداد محدودی از کانال ها آغاز کرده اند. HD عموما از دیجیتال به جای انتقال سیگنال آنالوگ استفاده می کند. با این حال، در ژاپن، اولین برنامه آنالوگ HDTV در تاریخ 3 ژوئن 1989 پخش شد. اولین تصویر به نظر می رسد مجسمه آزادی و بندر نیویورک بود.

این یک کانال 20 مگا هرتز بود، به همین دلیل پخش آنالوگ تلویزیون HD در اکثر کشورها امکان پذیر نیست. تلویزیون HD یک صفحه نمایش با کیفیت بالاتر را با نمایشگر عمودی از 720p تا 1080i فراهم می کند. p برای اسکن پیشرفته است که بدان معنی است که هر اسکن شامل هر خط برای یک تصویر کامل است. این نرخ ها به فریم های تا 60 فریم در ثانیه تبدیل می شوند که دو برابر از تلویزیون معمولی است.

یکی از ویژگی های برجسته تلویزیون HD، نسبت ابعاد گسترده تر آن (نسبت عرض به ارتفاع روی صفحه نمایش) 9.16 است، توسعه مبتنی بر تحقیقات نشان می دهد که تجربه بیننده با صفحه نمایش هایی که گسترده تر است افزایش می یابد. تعداد پیکسل HD از یک تا دو میلیون در مقایسه با SDTV در حدود 300،000 تا یک میلیون است. تلویزیون های جدید با قابلیت HD یا SDTV قادر خواهند بود با گیرنده هایی که بتوانند سیگنال را به فرمت صفحه نمایش بومی خود تبدیل کنند.

کیفیت استاندارد SD

تفاوت 4K ،FULL HD ،HD : اولین نسل از نمایشگرهای با کیفیت و وضوح مطلوب با کیفیت SD صحنه ها را ایجاد کرده اند. رزولوشن Standard Definition یا به اصطلاح SD به معنای کیفیت استاندارد می باشد که در گذشته رواج بیشتری داشته است. این رزولوشن در استانداردهای PAL یا Sceam و همچنین NTCS با اعداد متنوعی بیان خواهد شد که هر کدام وضوح و کیفیت مربوط به خود را داشته اند.

در استاندارد اول میزان رزولوشن برابر 576i و در حالت دوم رزولوشن برابر 480i می باشد. با وجود اینکه رزولوشن استاندارد در ابتدای راه کیفیتی مطلوبی به حساب می آمد، اکنون تا حدی منسوخ شده است و در برابر کیفیت های هیجان انگیز و پیشرفته رنگ باخته است.

تفاوت کیفیت تصویر 4K ،FULL HD ،HD

تفاوت 4K وFULL HD وHD

در خصوص تفاوت 4K وFULL HD وHD می توان گفت که رزولوشن تصویر آن‌ قدرها هم که به آن بها داده می‌شود مهم نیست. البته ذهن انسان مقایسه‌ی عددی را دوست دارد و ناخودآگاه به عدد بزرگ‌ تر رغبت پیدا می‌کند. ولی باید مدنظر داشته باشیم که تفکیک‌ پذیری دستگاه‌های HD واقعا بالا است و تفاوت آن با 4K در بیشتر موارد چندان تاثیرگذار نیست.

نرخ کنتراست در کنار عواملی چون دقت رنگ، نویز کم، تصویر طبیعی و دست‌کاری نشده، بسیار مهم‌تر و تعیین‌کننده‌ تر هستند. یک تصویر 4K که به‌ درستی کد نشده باشد از یک تصویر ۱۰۸۰p بهتر نخواهد بود.تفاوت 4K ،FULL HD ،HD : تصاویر 4K که کنتراست پایین داشته باشند یکنواخت و خسته‌کننده می‌شوند. تصویری که تار شده و کنتراست پایینی دارد هرچقدر هم تفکیک‌ پذیری بالایی داشته باشد به چشم نمی‌آید.

پس اگر دوست دارید یک تلویزیون غول‌ پیکر بخرید و نزدیک آن بنشینید تلویزیون‌های 4K به کارتان می‌آیند؛ در غیر این صورت اگر می‌خواهید برای تلویزیون خود چنین هزینه‌ای بکنید تلویزیون OLED قطعا گزینه‌ی هیجان‌ انگیزتری هستند. تلویزیون 4k ارزش خرید دارند به شرطی که در فاصله مناسب بنشینید تا جزئیات آن را به طور کامل ببینید.

تلویزیون های با اینچ کمتر مثلا 32 اینچ دارای کیفیت تصویر hd هستند و رزولوشن آن ها کمتر است و برای فضاهای کم مانند اتاق خواب ها انتخاب مناسبی است. اما تلویزیون هایی با سایز بزرگتر از 40 اینچ به بالا داری کیفیت تصویر full hd و 4k هستند و با توجه به رزولوشن بالایی که دارند برای فضاهایی وسیع تر مناسب ترند تا تمام جزئیات آن را به طور واضح ببینید.

همچنین تلویزیون هایی با پنل qled و oled دارای کیفیت تصویر 4k هستند و قیمت آن ها به نسبت تلویزیون های فول اچ دی بیشتر است. ولی تلویزیون های اچ دی از قیمت به صرفه ایی بهره می برند و برای کسانی که نمی خواهند پول زیادی را برای تلویزیون صرف کنند بسیار مناسب است.

11 دیدگاه در “تفاوت 4K ،FULL HD ،HD و مقایسه 4K با FULL HD، تلویزیون فورکِی بخریم یا نه؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  11. مجید گفت:

    سلام و عرض تشکر. در عین سادگی کاملترین توضیحات رو ارائه کردین.ممنون بابت راهنمایی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو