HDR10+ چیست ؟

سامسونگ فرمت جدیدی را با نام HDR10+ توسعه داده است که اسمارت فون های  پرچم دار این کمپانی نیز از آن برای پخش جذاب تر محتوای تصویری ، بهره می برند.

4K Blu Ray Players 2018 Panasonic
HDR10+ فرمت جدید سامسون

رفته رفته فرمت های جدیدی ظهور کرده و به فرمت های پخش تصویری که تا کنون با آن ها آشنا شده ایم افزوده می شوند. HDR در واقع جدید ترین پیشرفت حوزه ی فرمت های تصویری می باشد که اکنون چندی است به تلویزیون ها ، سرویس های اشتراک ویدئو ، فیلم ها و سریال ها و غیره راه یافته است. گفته می شود که این فناوری امکان ارائه بهترین تصاویر را برای تلویزیون های خانگی فراهم کرده است. ولی خبر بد این که این فناوری دارای پسوند فایل مشخصی نیست و در قالب فرمت های مختلف ظاهر می شود. لذا این یکی از نکات گیج کننده دیگر خواهد بود که در هنگام خرید تلویزیون باید بدان توجه کنیم.

فرمت های متداولی که در حال حاضر در این زمینه وجود دارند شامل فرمت های HDR10 ، dolby vision و HLG می باشند. ولیکن گویا این فرمت ها آنچنان که باید و شاید کافی و مناسب نبوده اند. لذا کمپانی سامسونگ اقدام به توسعه فرمت جدیدی کرده است که HDR10+ نام دارد. فرمتی که گفته می شود اخیرا توسط کمپانی های دیگری چون پاناسونیک ، فیلیپس ، آمازون ، فاکس و 20th Centery مورد حمایت قرار گرفته است.

این خبر از آنجا جالب توجه است که با دقت در نام کمپانی سازنده و همچنین حامیانی که این فرمت برای خود دست و پا کرده است ، بی شک به زودی شاهد همه گیر شدن و گسترش آن خواهیم بود.

این فرمت چه تفاوتی با دیگر فرمت های همرده خود دارد ؟

خوب در این رابطه باید بگوییم که اصلی ترین تفاوت بین این فرمت ها این است که HDR10 فرا – داده ای استاتیک یا ایستا دارد. این در حالی است که HDR10+ و دالبی ویژن فرا – داده ای داینامیک یا پویا دارند. این تفاوت در واقع بزرگترین تفاویت موجود بین HDR10 و دالبی ویژن می باشد. از این رو اضافه نمودن این خصوصیت از دالبی ویژن به HDR10 به صورت تئوریک و روی کاغذ کار بسیار دشواری است. بنابر این ، برای توضیح تفاوت بین HDR10 و HDR10+ باید ابتدا در خصوص metadata یا همان فرا – داده مذکور اطلاعاتی به شما بدهیم.

hdr 02
تفاوت فرا – داده داینامیک و استاتیک

در مبحث لوازم الکترونیکی و مخصوصا مبحث لوازم تصویری ، منظور از فرا – داده ، اطلاعات جانبی موجود در ماورای سیگنال ویدئویی می باشد که همراه با محتوای تصویر HDR ، به منظور فرمان دادن به تلویزیون ارسال می گردد. هدف از این کار ، تعیین چگونی نمایش محتوای دارای محدوده ی دینامیکی بالا ، توسط تلویزیون می باشد.

در فرمت HDR10 این کار بدین صورت است که تلویزیون دستور هایی را در آغاز نمایش فیلم دریافت می کند. برای بهتر متوجه شدن ، فرض کنید که این دستورات ایستا بدین صورت است : « وقتی نمایش می گوید بپر ، تا این ارتفاع بپر. » ، خوب چنین اقدامی از آن رو که باعث کاهش چشم گیر حجم دستورات ارسالی به تلویزیون می شود بسیار خوب است. منتها توجه داشته باشید که این دستور برای تمام دستورات پرش است. بنابر این اگر برای نمونه یک ویدئو دارای تنوع زیادی در سکانس های خوب باشد. این فرا داده به تنهایی قادر به ارائه بهترین کیفیت تصویر نخواهد بود.

استاندارد دالبی ویژن (DV) فراداده ی پویا دارد و به زودی HDR10+ نیز به فرمت‌هایی که این ویژگی را دارا می باشند خواهد پیوست. در فرا – داده ی پویا این امکان وجود دارد که هر سکانس یا حتی فریم از یک فیلم به صورت جداگانه تنظیم کیفیت شوند. البته توجه به این نکته که فرا – داده ی بسیاری از فیلم ها شاید نیازی به این مقدار از تنظیم دقیق نداشته باشد؛ منتها این سطح از کنترل از آن رو مفید است که ، به فیلم سازان امکان می دهد ، تعیین کنند که هر قاب از فیلم در تلویزیون شما چگونه باید به تصویر کشیده شود. تا جایی که معلوم است در حالت تئوری چنین امکانی می تواند منجر به افزایش کیفیت تصویر نسبت به HDR10  شود. به تعبیر مثال قبلیمان ، تلویزیون پیوسته دستوراتی را در خصوص ارتفاع پرش در هر صحنه از فیلم دریافت خواهد کرد.

dolbyvision hdr10

در ادامه به ذکر قسمتی از توضیحات سامسونگ در رابطه با این فناوری می پردازیم:

HDR10+ فرمتی است که جهت ارائه ی بهترین کیفیت از محتوای  HDR به وسیله ایجاد امکان تنظیم سکانس به سکانس را ارائه می دهد. از آنجا که استفاده از این فرمت نیاز به مجوز خاصی ندارد، تولید کنندگان نمایشگر و فیلم سازان می توانند به راحتی محصول خود را با کیفیت  HDR10+ ارائه نموده و گواهی و لوگوی آن را درج کنند.

توجه به این نکته ضروری است که HDR10+ سامسونگ هیچ ارتباطی با HDR+ گوگل ندارد. ( HDR+ گوگل در واقع گونه ای از افزایش کیفیت در دوربین موبایل می باشد. لذا با این که هر دو این موارد مرتبط با فرمت HDR هستند لیکن از نظر فنی کاربرد و ماهیت جداگانه ای دارند و این تنها یک تشابه اسمی می باشد و این دو یکی نیستند.) سامسونگ در واقع با این اقدام خود از این پس نه تنها خود را از پرداخت هزینه های مربوط به مجوز دالبی معاف کرده است ، بلکه می تواند فناوری HDR را ، آنگونه که انتظار می رود ، توسعه ببخشد.

البته باید به این نیز توجه نماییم که HDR هنوز به اندازه کافی جا نیفتاده و مرسوم نشده است. لذا اضافه کردن لایه ای دیگر به آن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی گردد. به هر حال سوالاتی که با این اقدام سامسونگ پیش خواهد آمد این چنین خواهند بود: آیا HDR10+ بهتر است یا بدتر؟ – آیا از دالبی ویژن بهتر است یا نه ؟ و … که فعلا قابل پاسخ دهی نیستند. به هر حال آینده این فناوری فعلا مشخص نیست و احتمال دارد که تنها برای محتوای ویدئویی خاصی در نظر گرفته شود.

نتیجه این که در اصل HDR10+ و دالبی ویژن کار یکسانی خواهند داشت. البته باید به این نیز توجه داشت که دالبی در ازای دریافت هزینه بابت لایسنس خود نه تنها به نمایش ویدئو های مخصوص خود به صورت قابل قبول و خوب می پردازد بلکه تولید کنندگان را نیز در زمینه انجام تنظیمات مناسب ، برای داشتن بهترین کیفیت تصویر ممکن در محصولات خود ، راهنمایی و هدایت می کند. این در حالی است که چنین رویکردی در HDR وجود ندارد. حال آن که احتمال داشته باشد در HDR+ وجود داشته باشد. چرا که در توضیحات سامسونگ عبارت گواهی ذکر گردیده است. به هر حال هنوز جزئیاتی از چگونگی و شیوه اخذ این گواهی فاش نشده است. اما بر اساس اظهارات سخن گوی سامسونگ  قرار است  این گواهی نامه بر اساس کیفیت بوده و در صورت تایید ، لوگو به صاحب محصول تعلق گیرد. البته این که این لوگو به چه سطح کیفیتی از محصولات اعطا خواهد شد هنوز نامعلوم است. آیا این این تایید می خواهد در حد دالبی باشد یا نه صرفا یک تایید ساده خواهد بود ، کسی چه می داند؟ باید صبر کرد و دید.

آیا تلویزیون ما از HDR10+ پشتیبانی خواهد کرد؟

این سوالی است که باید بگوییم پاسخ آن هم مثبت و هم منفی می باشد. سامسونگ در جواب این سوال که آیا تلویزیون های قبلی از HDR10+ پشتیبانی خواهند کرد ، اعلام اذعان داشت : محصولات ما در سال 2017 همگی قابلیت پشتیبانی از HDR پلاس را دارند و زمانی که این طرح رو نمایی گردد ، گواهی HDR10+ به تمامی این محصولات تعلق خواهد گرفت. همچنین در تلاش برای ارائه ی گزینه هایی برای نمایشگرهای سال ۲۰۱۶ خود نیز هستیم.

البته تنها زمان تعیین خواهد کرد که آیا سایر شرکت ها از HDR10+ پشتیبانی خواهند کرد یا خیر. اما ال جی مجوز دالبی ویژن را دارد و به نظر نمی رسد به چیزی که ساخته ی سامسونگ است رو بیاورد. اما در رابطه با شرکت های دیگر فعلا نمی توان نظر داد و باید صبر کرد و دید که چه واکنشی در مقابل این فرمت سامسونگ خواهند داشت. سؤال دیگر این است که اگر سایر شرکت‌ها به HDR10+ بپیوندند ، آیا این امکان را خواهند داشت تا با چیزی شبیه یک به روزر سانی فرم ور، دستگاه‌های کنونی خود را به آن مجهز کنند یا خیر ؟ به هر حال فعلا نمی توان خیلی روی آن حساب کرد و دل به این فرمت نو پا بست اما چنین چیزی آنقدر ها هم دور از ذهن نیست.

شما می توانید انواع محصولات مجهز به این تکنولوژی را از سایت ما مشاهده و مقایسه کنید و در صورت علاقه مند بودند با نازل ترین قیمت ها از بانه ، بندر گناوه ، هندیجان و … تهیه نمایید.

1 دیدگاه در “HDR10+ چیست ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو