بهترین روش تقویت آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال چیست؟

تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون ،یکی از هزاران پیشرفتی که طی صده اخیر، یعنی همان عصر ارتباطات صورت گرفته است، انتقال داده ها بر بستر امواج بوده است. این پیشرفت بشر را قادر ساخت که به راحتی و بدون نیاز به سیم، اطلاعات مورد نظر خود را بین دو یا چندین نقطه، با سرعت نسبتا بالایی مخابره نماید. این امر علاوه بر این که آدمی را از محدودیت بستر سیمی رهایی بخشید، باعث تحولی چشم گیر در زمینه ارتباطات و نتیجتا رسانه های ارتباطی گردید. یکی از این رسانه ها که چند دهه ای است گوشه ای از خانه ما را به اشغال خود در آورده است و می توان ادعا کرد که سهم عمده ای از اوقات فراغت بسیاری از ما را به خود اختصاص داده است ، تلویزیون می باشد. دریافت محتوا در تلویزیون ها، همان طور که در بالا بدان اشاره نمودیم در بستر امواج و به صورت بی سیم می باشد که می توان از آن به عنوان یک برادکست یک طرفه یاد کرد. به هر حال، عمده ترین مشکلی در این راستا وجود دارد، ضعف دریافت سیگنال های تلویزیونی یا عدم دریافت آن است. می توان ادعا کرد که امروزه تقریبا همه ما می دانیم که این مشکل از آنتن تلویزیون ناشی می شود و اولین راه حلی که به نظرمان می رسد تعویض مکان آنتن و دست کاری آن است. هرچند این مورد بی ربط نیست و قسمت زیادی از مساله را حل خواهد کرد، اما دلایل دیگری هم در رفع مشکل دخیل هستند که پرداختن به آن ها خالی از لطف نیست.

بسیاری از افراد ضعف در دریافت محتوا توسط آنتن ها و گیرنده های دیجیتال را به ضعیف بودن آنتن ربط می دهند، این در مواردی می تواند درست باشد ولیکن همیشه اینچنین نیست. گاهی اوقات به دلیل نامناسب بودن محل آنتن و یا کم بودن ارتفاع آن، سیگینال آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال ضعیف است و ممکن است برخی شبکه ها را نتوانید با کیفیت خوب ببینید. گاهی نیز سیم و کابل مستهلک شده و یا نزدیکی کابل به مراکزی که امواج تولید می‌کنند مانند کابل فشار قوی و… ( اصطلاحا منبع تولید کننده نویز ) منجر به بروز مشکلات دریافتی می شود.

به هر حال، مشکل از هر کجا که باشد، در ادامه این مطلب از وبلاگ آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا، قصد داریم به آموزش چند روش مختلف جهت تقویت سیگنال های دریافتی و رفع مشکلات فوق الذکر، بپردازیم.

اولین گام : انتخاب آنتن مناسب

تقویت آنتن تلویزیون ،میزان قوی یا ضعیف بودن سیگنال دریافتی توسط آنتن تلویزیون به طور کلی به ارتفاع آنتن از سطح زمین و ساختمان های اطراف آن بستگی دارد. این آنتن ها ( آنتن تلویزیون ) معمولا چند جهت بوده و سیگنال ها را تقریبا از تمامی جهات دورادور خود دریافت می کنند. همچنین آنتن مخصوص گیرنده ی دیجیتال، برای این دستگاه ها بهتر عمل می کند. به طبع آنتن تلویزیون رومیزی هرچقدر قوی باشد، کیفیت و قدرت سیگال آنتنی که در ارتفاع نصب می شود را ندارد اما در برخی خانه ها با همان آنتن رومیزی هم کار راه می افتد.تقویت آنتن تلویزیون

دومین گام : تنظیم ارتفاع آنتن

تقویت آنتن تلویزیون ،این عامل یکی از اصلی ترین عوامل در کیفیت تصویر و قدرت سیگنال می باشد که اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر عملکرد آنتن هایی که در ارتفاع نصب شده اند از آنتن های قرار گرفته در داخل خانه بسیار بهتر است. بهتر است که مکان نصب دوربین در پشت بام و در صورت این که چنین امکانی ندارید حداقل در بالکن باشد و نیز بهتر است که آنتن را در مکانی نزدیک به پنجره نصب نمایید. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد قرار دادن آنتن روی پشت بام باعث افزایش شدید طول کابل می شود که این امر خود می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. از جمله افتادن نویز یا تضعیف سیگنال دریافت شده لذا همیشه سعی کنید طول کابل را هم در نظر گرفته و بهترین مکان را با کمترین طول سیم انتخاب نمایید. همچنین شما می توانید برای جلوگیری از نویز از آیق های مناسب بهره ببرید. در نهایت چنانچه در شرایطی مجبور به انتخاب کابل بلند بودید و راهکار های فوق الذکر نیز کارساز نبودند، می بایست از یک تقویت کننده برای تقویت سیگنال موجود بهره ببرید.

چگونه آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال را تقویت کنیم

سومین گام : جست و جو و یافتن ایستگاه ها

تقویت آنتن تلویزیون ،برخی از آنتن ها جهت دار هستند، به این معنی که شما باید آن ها را به سمت ایستگاه پخش امواج بچرخانید. برای اینکه متوجه بشوید برج های پخش در کجای منطقه شما واقع شده اند، می توانید به نقشه آنتن FCC DTV نگاه کنید. همچنین گاهی دکل های مخابراتی و ارسال کننده سیگنال را می‌توان با چشم دید. مکان تقریبی را به یاد داشته باشید و در انتخاب مکان آنتن، آن را در نظر بگیرید. البته معمولا برادکست محتوای تلویزیونی به نحوه ای در مناطق شهری اجرا می شود که توسط اکثریت رسیور ها قابل دریافت باشد لیکن باز هم تنظیم دقیق آنتن به طرف آنتن های آینده ای، خالی از لطف نمی باشد.

قیمت تقویت کننده آنتن تلویزیون

چهارمین گام : اختلالات را حذف نمایید.

تقویت آنتن تلویزیون ،عوامل بسیاری می تواند باعث بروز اختلالات در امواج و در نتیجه داده هایی که این امواج حمل می نمایند شود. این عوامل شامل تمامی مواردی که مسبب شکست، تضعیف، انحراف، انعکاس و … در امواج می شوند، هستند. هر متریال، دیورا، برج، ساختمانی که بین آنتن شما و مرکز پخش باشد یک عامل ضعیف کننده است. سعی کنید بهترین مکان برای آنتن را پیدا کنید. گاهی حتی کابل‌های برقی، دستگاه‌های فرستنده سیگنال و… نیز باعث ایجاد اختلال هستند. این درست یکی از دلایلی است که ما برای تاکید روی نصب آنتن در ارتفاء بلند، می آروریم.

دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون

پنجمین گام : بهره گیری از دستگاه تقویت کننده سیگنال های تلویزیونی

تقویت آنتن تلویزیون ،اگر تلویزیون شما همواره تصاویر برفکی دریافت و نمایش می دهد یا رادیوی شما صدای فرستنده را به خوبی نمی گیرد، به هیچ وجه نگران نباشید. بوستر مشکل شما را حل خواهد کرد. این کیت با ضریب تقویت چندین دسی بل امواج ورودی را در خروجی؛ تا چندین برابر قویتر تحویل می دهد.

در حقیقت یک تقویت کننده فرکانس بالا می تواند جهت تقویت امواج ضعیف تلویزیون موج SW یا FM رادیو به کار گرفته شود.مدار تقویت کننده آنتن تلویزیون دیجیتال

تقویت آنتن تلویزیون ،تقویت کننده آنتن تلویزیون یک تقویت کننده سیگنال است که فرکانس هایی در یک محدوده مشخص را تحت پوشش قرار می دهد. اين فرکانس ها شامل سيگنال هاي تلويزيوني در باندهاي وي.اچ.اف (VHF) و يو.اچ.اف (UHF) و نيز فرکانس هاي پخش راديو در باند اف.ام (FM) است. مدار، بين آنتن و ورودي گيرنده شما متصل مي شود و سيگنال ها را تاچندین دسی بل (حدود ‏20دسي بل) تقويت مي کند. بنابراين دريافت حتی ضعيف ترين سيگنال ها را نیز ممکن مي سازد.

[review]

11 دیدگاه در “بهترین روش تقویت آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:4 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو