نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ | Back light در تلویزیون چیست ؟

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ نور پس زمینه یا همان backlight نوعی تشعشع است که در صفحه‌های کریستال مایع (LCD) به کار می‌رود. در واقع تمام تلویزیون های LED همان LCD های سابق هستند. در رابطه با LCD باید گفت که این نمایشگر ها به نور پشت پنل متکی هستند تا پنل کریستال مایع توسط آن روشن شود .LCD های مشهور به CCFL معروفترین نوع LCD هستند که از نور فلورسنت در پشت پنل استفاده می کنند. ولی نسل جدید تلویزیون های LCD برای ایجاد روشنایی از LED بهره می برند که به همین دلیل به LED معروف شده اند. بنابر این وقتی با عبارت LED TV رو برو می شوید به این معنی هست که با یک تلویزیون LCD با نور پس زمینه LED یا LED-Backlight مواجه شده اید. LCD ها بر خلاف صفحه نمایش های با نور کاتدی موسوم به crt، روشنایی را خودشان تولید نمی کنند بنابراین به یک منبع خاص برای روشن سازی و سپس تولید یک تصویر قابل مشاهده نیاز دارند. نور پس زمینه روشن سازی LCD ها برخلاف نور روشنایی که در جلو ال سی دی قرار داده شده از کنار و پشت صفحه نمایش می باشد.
در حقیقت مشکل اصلی LCD های سنتی این بود که آن ها برا نور پس زمینه از CCFLS یا لامپ کاتدی سرد فلورسنت استفاده می کردند که با وجود ارزانی قیمت، انرژی بالایی مصرف می کرد و گزینه ی کار آمدی برای LCD ها به شمار نمی رفت و از همه مهم تر اینکه این لامپ ها حاوی جیوه بودند که باعث می شد توانایی نور دهی به تمام قسمت های LCD را نداشته باشند. طبق اعلام کمپانی های ال جی و سونی، شارپ، سامسونگ، پاناسونیک و توشیبا در سال 2013 تمامی محصولات این شرکت های، حتی ارزانترین آن ها از LED برای نور پردازی پس زمینه بهره می گیرند ولی شرکت های دیگر اشاره ای به این موضوع نداشته اند. امروزه متداول ترین متد نوردهی در صفحه نمایش های موجود در بازار، متد نوردهی در حاشه (لبه روشنایی) است که در آن نور پردازی از دو سمت صفحه نمایش توسط نوارهای LED صورت می پذیرد. البته متدهای دیگری نیز وجود دارند که در آن ها LED در پشت صفحه نمایش قرار می گیرد ولی به دلیل حجیم کردن صفحه نمایش زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین نور پردازی در برخی از تلویزیون ها در کل پس زمینه صورت می گیرد که در ادامه به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

تاریکی موضعی یا Local Dimming و مشکل Blooming

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ قابلیت تاریک کردن و یا روشن کردن موضعی صفحه باعث می شود رنگ سیاه، طبیعی تر و عمیق تر جلوه کند و در نتیجه نسبت کنتراست واقعی تصویر افزایش خواهد یافت. دو سری UNB8500 سامسونگ و LH8500 ال جی از نمونه های با کیفیت Local Dimming هستند.

مهمترین مشکل Local Dimming یا همان تاریکی موضعی، Blooming نام دارد این مشکل باعث می شود نور نقاط روشن برروی نقاط تاریک تاثیر بگذارد یعنی نور تابیده شده به نقاط روشن پخش می شود و بر تاریکی نقاط تاریک تاثیر می گذارد میزان و شدت این مشکل در تلویزیون های مختلف متفاوت است مثلا این مشکل در تلویزیون 46SV670U توشیبا قابل مشاهده است ولی به سختی می توان این مشکل را در سری 8500 ال جی و یا سامسونگ دید. مشکل Blooming ارتباط مستقیم با تعداد نقاط یا منطقه های Local Dimming دارد، چون تعداد منطقه های Local Dimming به تعداد LED ها نیست ولی تولید کننده ها این اطلاعات را منتشر نمی کنند.

تفاوت متد های نور دهی back-lit و edge-lit

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ در LED های edge-lit، چراغ های LED در دور را نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟دور پنل پشتی تعبیه شده اند و به صورتی تنظیم شده اند که کل پنل پشتی را روشن کنند. بزرگترین مزیت این روش این است که هزینه را بسیار کاهش میدهد چرا که از چراغ های LED کمتری در آن استفاده می شود اما در متد back-lit، چراغ های LED درست در پشت پنل قرار میگیرند که این باعث بهبود کنتراست می شود ولی در عوض هزینه ی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

متد Along the bottom یا همان LED در زیرصفحه ( بک لایت پایین)

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ در این متد نوار LED یاهمان بک لایت در پایین صفحه تعبیه شده است. مطابق تحقیقات صورت گرفته در این مدت کمترین میزان بک لایت به کار رفته است. در این متد LED ها نور را ازپایین به تمام صفحه نمایش می تابانند. هرچند سازندگان این نوع تلویزیون ادعا می کنند که این متد قادر به پوشش صفحه نمایش به طور کامل است اما اگر با دقت نگاه کنید ستون های نوری (Blooming) را رویت خواهید کرد که به علت قرار گرفتن LED ها در موقعیت خاص تشکیل می شوند.back light یا (نور پس زمینه) در تلویزیون چیست ؟

این متد چه ایرادی دارد ؟

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ این متد در نمایش روشنایی و کنتراست نور مشکی از محدودیت های بسیاری رنج می برد. اصلی ترین مشکل این متد این است که در هنگام نمایش یک جسم روشن در یک محیط تاریک، چون تابش نور به تصویر جسم روشن از سمت پایین انجام می شود، باعث روشن تر شدن قسمت های پایین و بالای جسم روشن تر (پیکسل های تاریکی که در مسیر تابش LED های روشن قرار دارند) می شود که باعث ایجاد دو رنگی در میان پیکسل های تاریک می شود و کیفیت تصویر نمایشی را تحت الشعاع قرار میدهد.

پنل تلویزیون چیست ؟

متد بک لایت های بالا و پایین ، Top?Bottom-lit

نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ همان گونه که از نام آن پیداست در این متد چراغ های LED در دولبه بالا و پایین تعبیه شده اند که باعث می شود درخشش نور در این شیوه تا حدودی به حالت محلی در بیاید یعنی این که می توان محل های کوچک تری را روشن نمود که این امر باعث بهبود کیفیت تصویر نسبت به متد بک لایت پایین می شود.

متد بک لایت های چپ و راست

دقیقا همانند متد بک لایت بالا و پایین عمل می کند با این تفاوت که در این متد چراغ های LED در چپ و راست نمایشگر نصب گردیده اند.

متد بک لایت های چهارگانه (چهار طرفه)

این متد بر خلاف تصور احتمالی شما، نسبت به متد های قبلی کمتر رواج دارد، چرا که هم هزینه ساخت بالاتری دارد و هم با وجود بهبود تصویر نسبت به متد های قبلی باز نور دهی به کل صفحه دارای نقص می باشد.

متد بک لایت بدون درخشش محلی (local dimming)

این متد، رایج ترین متد حال حاظر است که در بیشتر تلویزیون ها استفاده شده است. در این روش LED های بک لایت بدون هیچ گونه پردازشی بطور یکنواخت تمام صفحه را می پوشانند. مانند لامپهای CCFL با این همه این روش بسیار بهتر از روش روشنایی جانبی ( بک لایت از کناره یا همان edge-lit ) می باشد.

متد بک آرایه کامل یا همان LED full-array backlight method

این متد، همان متد بک لایت بدون درخشش محلی می باشد با این تفاوت که در این متد نمایشی امکان روشن، خاموش و حتی افزایش و کاهش نور پیکسل ها به صورت مستقل مقدور می باشد که باعث می شود مشکل Blooming به کلی از بین برود و کیفیت و وضوح فوق العاده ای را برای نمایش گر ها به ارمغان می آورد. این متد دراکثر تلویزیون ها و نمایش گرهای جدید مورد استفاده قرار می گیرد. در سری های جدید تلویزیون های هوشمند، ترکیب این متد با تکنولوژی تولید رنگ با نانو توانسته پیشرفتی انقلابی را در زمینه تلویزیون ها 4k رقم زده است.

♦ امیدواریم که این مطلب برای کاربران محترم سایت میهن کالا مفید واقع شده باشد، لطفا ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود محروم ننمایید.

[review]

1 دیدگاه در “نور پس زمینه در تلویزیون چیست ؟ | Back light در تلویزیون چیست ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو