قابلیت DLNA چیست و چگونه کار می کند ؟

 DLNA چیست ؟

DLNA چیست ؟

در این مقاله قصد داریم قابلیت DLNA را به شما معرفی کنیم و توضیحاتی در مورد این قابلیت و چگونگی کارکرد آن و اینکه آیا هنوز مورد استفاده قرار می گیرد یا نه و در چه مواردی قابل استفاده است، به شما ارائه کنیم که امیدواریم مورد استفاده قرار بگیرد، پس تا آخر با ما همراه باشید. ویژگی مهم DLNA، پشتیبانی از ارتباط وایرلس و بی سیم است که همه وسایل را به هم مرتبط می کند و محتوای آن ها را با هم به اشتراک می گذارد. کلمه DLNA مخفف عبارت Digital Living Network Alliance که ترجمه آن در فارسی شبکه یکپارچه زندگی دیجیتالی است و با استفاده از این قابلیت می توان دیتا یا اطلاعات تمام دستگاه های دیجیتال موجود در خانه مثل کامپیوتر، تلویزیون، لپ تاپ، تبلت، سینما خانگی، موبایل و … را به هم ارتباط دهیم، مثلا زمانی که یک موسیقی، ویدیو یا عکسی را در لپ تاپ تماشا می کنید می توانید آن را روی دستگاه های دیگر را هم SHARE کنید یا به اشتراک بگذارید و بر روی آن ها هم محتوا را تماشا کنید البته همه ی این دستگاها باید دارای قابلیت DLNA باشند تا شما بتوانید به این طریق از آن استفاده کنید. این قابلیت امروزه در بیشتر لوازم دیجیتال وجود دارد پس لازم نیست زیاد در این باره نگران باشید همچنین شما می توانید همه این لوازم را با پرینتر هم شبکه کنید و اگر بخواید محتوایی رو پرینت بگیرید، با این دستگاه می توانید این کار را انجام دهید البته احتمالا شما در محیط های اداری این قابلیت شبکه کردن همه سیستم ها را روی یک دستگاه پرینتر مشاهده کردید که این فناوری خوبی است و کارها را خیلی راحت می کند.

قابلیت DLNA چیست ؟

چگونگی استفاده از قابلیت DLNA

DLNA چیست ؟ قابلیت DLNA که یک تکنولوژی قدیمی است که تقریبا در حال بازنشتگی است و بیشتر افراد در مورد آن شنیده اند، ابتدا توسط شرکت سونی در حدود سال 2003 ایجاد شد و بیشتر شرکت ها از آن پشتیبانی کردند و پس از زمان کوتاهی محصولات زیادی با این قابلیت روانه بازار شدند که این خود، دلیلی برای بازیابی محصولات شد. البته با وجود فناوری های جدید مشابه DLNA، این قابلیت همچنان در تمامی لوازم دیجیتال به ویژه تلویزیون ها وجود دارد و می توانید از آن استفاده کنید. این قابلیت هم با استفاده از اینترنت و هم بدون آن هم قابل استفاده است البته توجه داشته باشید که همه دستگاه ها باید روشن باشند. این قابلیت برای زمانی است که شما می خواهید محتوایی را که در گوشی موبایل خود دارید در صفحه نمایش بزرگتری مثل لپ تاپ یا تلویزیون تماشا کنید، و یا زمانی که محتوایی در لپ تاپ تان وجود دارد و با وجو این قابلیت، شما می توانید با استفاده از گوشی آن را پیدا کرده و در تلویزیون به نمایش بگذارید بدون این که از جایتان بلند شوبد و یا زمانی که می خواهید یک محتوای موجود در هر یک از دستگاه های دیجیتال را پرینت بگیرید به راحتی و بدون استفاده از کابل می توانید این کار را انجام دهید. ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه های شما قابلیت DLNA را پشتیبانی می کنند یا خیر، که اگر در دسترس باشد معمولا روی جعبه یا در دفترچه راهنمای لوازم در مورد وجود این قابلیت نوشته شده است.

راه اندازی برای شبکه خانگی: دانلود و نصب نرم افزار های پیشنهاد شده توسط شرکت تولید کننده وسیله دیجیتال که بعد از نصب این برنامه، آن به دنبال دستگاه های دیگری که می خواهید شبکه کنید می گردد و بعد از پیدا کردن آن ها را اضافه کنید و حال ADD را بزنید و برنامه هایی را که می خواهید به صورت شبکه ببینید اضافه کنید.

DLNA چیست ؟چند نکته ساده ولی با اهمیت

DLNA چیست ؟

۱. این نرم افزار از ویندوزهای XP – 7 – 8 پشتیبانی می‌کند.

۲. شما می‌ توانید از نوار ابزار بالای نرم افزار برای شروع یا توقف شیر کردن اطلاعات در شبکه استفاده کنید.

۳. کسانی که مودم وایرلس ندارند می‌توانند از طریق یک کابل شبکه که یک طرف آن به لپ‌ تاپ و طرف دیگر آن به درگاه شبکه پشت تلویزیون متصل است این ارتباط را برقرار کنند.

۴. اگر تلویزیون شما دارای وایرلس است می‌ توانید از طریق وایرلس به مودم متصل شوید، در واقع مهم برقرای ارتباط است و نحوه ارتباط مهم نیست.

۵.برای بار سوم عرض می‌ کنم  نیازی به اینترنت نیست و شما بعد از شیر کردن اطلاعات هر دیوایسی که به شبکه متصل باشد، می‌توانید اطلاعات را دریافت کنید.

۶. شما می‌توانید برنامه را ببندید ولی لپ‌ تاپ باید روشن بماند (توقع ندارید که وقتی لپ‌ تاپ خاموشه باز هم اطلاعات شیر بشه؟!).

۷. اکثر مواقع بعد از روشن کردن لپ‌ تاپ نرم افزار خود به خود شروع به فعالیت می‌کند، اطلاعات شیر می‌شود و نیازی نیست حتما وارد برنامه شوید.

۸. در این آموزش هر جایی که من از کلمه  لپ‌تاپ استفاده کردم شما می‌ توانید به‌ جایش از کلمه کامپیوتر استفاده کنید، یعنی نیازی نیست حتما لپ‌ تاپ باشد. شما می‌ توانید همین مراحل را روی کامپیوتر انجام دهید (ولی حتما باید به یک طریقی کامپیوتر به شبکه وصل باشد). DLNA چیست ؟

DLNA محصولی متعلق به سال 2003 است

DLNA چیست ؟ استاندارد DLNA حدود ۱۰ سال پیش و در سال ۲۰۰۳ پدید آمد که در آن زمان دنیای چند رسانه یی ها و همین طور اینترنت بسیار نسبت به آن چه در حال حاضر می شناسیم متفاوت بود در اصل این استاندارد را می توان متعلق به زمانی دانست که ذخیره سازی فایل های چند رسانه یی به صورت محلی به شکل وسیعی بین کاربران رایج بود و آن ها عادت داشتند این نوع از فایل های خود را بر روی یک مدیا سرور قرار داده که معمولاً هم یک کامپیوتر شخصی با هارد دیسکی حجیم بود و سپس از DLNA برای پخش این فایل های بر روی سایر ابزارها استفاده می کردند، در حال حاضر و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با ارائه شدن سرویس هایی همچون Hulu، نت فلیکس و… کاربرد DLNA که به صورت محلی و بر روی شبکه های خانگی است تا حد زیادی کاهش یافته. DLNA از فرمت های رایجی مانند Mp3، ویدئوهای Mp4 ،WMV9 پشتیبانی به عمل می آورد ولی متاسفانه از فرمت هایی مانند WMV10 ،MKV یا AVI و فرمت صوتی بدون افت کیفیت FLAC را پشتیبانی نمی کند. این استاندارد حتی در فرمت هایی که پشتیبانی می کند نیز محدودیت هایی را داراست و ممکن است نتواند برخی از فایل های Mp4 با رزولوشن و یا بیت ریت بالا را پخش نماید. برخی از نرم افزارهایی که DLNA را پشتیبانی می کنند برای رفع این نقص در حین ارسال فایل ها به مقصد اقدام به تبدیل آن ها به فرمت های قابل قبول برای DLNA می نمایند. همچنین این استاندارد قادر نیست مانند ایر پلی از اپل یا کروم کست از گوگل تصویری که بر روی نمایشگر یک ابزار مشاهده می نمایید را بر روی نمایشگر یک ابزار دیگر انتقال دهد و حتما برای نمایش ویدئو لازم است فایل محلی آن در عملیات پخش دخیل باشد.

DLNA و زمان بازنشستگی

DLNA چیست ؟ احتمال اینکه شما ابزاری با پشتیبانی از DLNA در اختیار داشته باشید بسیار بالا است ولی با این وجود به شکل واضحی به نظر می رسد DLNA در حال بازنشسته شدن است. بنیان گذار این استاندارد یعنی سونی در آخرین محصول خودش پلی استیشن 4 از پشتیبانی آن سر باز زده است و این کنسول فاقد DLNA‌ است هر چند در طرف مقابل رقیب این برند یعنی مایکروسافت از DLNA در اکس باکس وان پشتیبانی به عمل آورده است. محصولات اپل نیز هرگز از DLNA پشتیبانی نکرده اند و مسلماً در آینده نیز برنامه ای برای اینکار نخواهند داشت. DLNA برای دنیایی طراحی گردیده بود که در آن ذخیره سازی محلی فایل ها به شدت رواج داشت و در دنیای فعلی که سرویس های استریم به صورت آنلاین و ذخیره سازی بر روی فضاهای ابری به شدت جا افتاده و کاربردی شده است وجود چنین استانداردی چندان ضروری به نظر نمی رسد و می توان گفت به زودی ابزارهای بیشتری عرضه خواهند شد که این استاندارد را به فراموشی سپرده اند خصوصاً که پشتیبانی از فرمت های گوناگون فایل های چند رسانه یی توسط آن به شدت محدود بوده و به نظر نمی رسد قرار باشد به روز رسانی جدی در مورد این مسئله صورت بگیرد.

[review]

2 دیدگاه در “قابلیت DLNA چیست و چگونه کار می کند ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو