قابلیت HFR چیست ؟ و چه فایده ای در تلویزیون دارد ؟

قابلیت HFR چیست ؟

High Frame Rate یا HFR به معنی نرخ فریم بالا، یک عمل در تلویزیون و فیلم است که مربوط به تعداد فریم هایی است که در هر ثانیه استفاده می شود. تکنولوژی بعدی در صنعت تلویزیون پس از 4K و HDR (محدوده دینامیکی بالا) تکنولوژی HFR (نرخ فریم بالا) است. HFR قابلیت بازتولید 100 یا 120 فریم در ثانیه برای نمایش فیلم بسیار صاف را ایجاد می کند. امروزه تلویزیون ها به لطف پنل های با کیفیت و فناوری HDR به رزولوشن 4K و کنتراست بالا مجهز شده اند و به نظر می رسد حالا نوبت به بهبود نرخ فریم رسیده است. نرخ فریم واژه ای است که از عصر پروژکتورهای سینمایی سلولوئید ظهور پیدا کرده و به معنی تعداد تصاویر ثابتی (فریم) است که در هر ثانیه نمایش داده شده (fps) و احساس متحرک بودن را به مخاطب القا می کنند. برای مثال برنامه های تلویزیونی دیجیتالی که از سوی فرستنده ها ارسال می شوند، معمولا نرخی بین 25 تا 30 فریم در ثانیه دارند. اگر جزو علاقمندان به سینما باشید احتمالا می دانید که اغلب فیلم هالیوودی از نرخ 25 فریم بر ثانیه بهره می برند چرا که کیفیت صدای مناسب را تولید کرده و از افزایش هزینه ها جلوگیری می کند؛ با این حال در صورت جابه جایی سریع دوربین به زاویه ای دیگر نوعی تاری حرکتی مشابه زمانی که سرمان را بر می گردانیم، ایجاد می شود.

HFR به چه معنی است ؟

HFR مخفف عبارت High Frame Rate است و این مربوط به هر محتوایی است که با فریم بالاتر از استاندارد 24 فریم در ثانیه (فریم بر ثانیه) برای اکثر فیلم ها فیلم برداری می شود. چرا 24 فریم بر ثانیه ؟ این به عنوان استاندارد انتخاب شده، زیرا حداقل نرخ فریم است که می تواند کیفیت صدای مناسب را تولید کند و همچنین بیشتر از آن در فیلم ها استفاده نمی شود ، بنابراین هزینه ها می توانند پایین نگه داشته شوند. Fps یا فریم بر ثانیه به تعداد تصاویر دیجیتال نمایش داده شده توسط دستگاه در هر ثانیه اشاره دارد. مغز انسان می تواند بین 1 و 5 تصویر فرد به عنوان تصاویر جداگانه تفسیر شود و هر کدام به عنوان حرکت درک می شوند. همانطور که تعداد فریم ها در هر ثانیه افزایش می یابد، حرکت صاف تر می شود و تاری حرکت را ریشه کن می کند و این به این دلیل است که مغز واقعا نمی تواند بین تصاویر جداگانه در حدود و بالاتر از 50 فریم بر ثانیه تفاوت ایجاد کند.

قابلیت hfr چیست ؟

محتوای HFR را از کجا پیدا کنیم ؟

اولین فیلم که در آن از HFR استفاده شد فیلم The Hobbit trilogy بود که در سال 2012 ساخته شد. این فیلم با 48 فریم بر ثانیه فیلم برداری شده بود و از آن جا که همه سینماها نمی توانند با سرعت 48 فریم بر ثانیه نمایش دهند، این فیلم به 24 فریم بر ثانیه تبدیل شد. فیلم های دیگری هم با نرخ فریم بالا تولید شده اند. برنامه های تلویزیونی معمولا در 25 یا 30 فریم در ثانیه ضبط می شوند و بازی های کنسول با حداکثر 60 فریم در ثانیه رندر می شوند. بسیاری از نمایش های تلویزیونی با نرخ فریم بالاتر از 50 فریم در ثانیه پخش می شوند، به ویژه از زمان معرفی تلویزیون های با کیفیت بالا، رویدادهای ورزشی به طور خاص از نرخ فریم بالاتر به شدت سود می برند، زیرا موجب کاهش تاری در حرکات می شود، مثلا در فوتبال کاملا مشخص است. در حال حاضر منابع زیادی برای دریافت محتوای HFR وجود ندارد. فیلم های بلوری HDR 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه تولید می شوند که علی رغم بالا بودن نمی توان آن را چندان چشم گیر به شمار آورد. بازی های PS4 Pro و Xbox One X نیز از نرخ 60 فریم بر ثانیه بهره می برند که در مورد کنسول مایکروسافت تا 120 فریم بر ثانیه نیز قابل افزایش است اما هنوز هیچ عنوانی با این ویژگی عرضه نشده است. از سوی دیگر کابل های استاندارد HDMI توانایی پشتیبانی از محتوای HFR را ندارند و بدین منظور باید از کابل های HDMI 2.1 یا Premium High Speed HDMI استفاده کنید. آن چه این مساله را بهتر می کند عدم سازگاری برخی تلویزیون های HFR با کابل های HDMI 2.1 است، برای مثال ال جی محصولات جدید خود را به HDMI نسخه 2.1 مجهز نکرده، در نتیجه نمی توان ابزارهای جانبی را به دستگاه متصل کرده و از پخش ویدیوهای ضبط شده با 120 فریم روی صفحه لذت برد. در نبود چنین درگاهی نمایش ویدیوهای 120 فریم صرفاً با اپلیکیشن های اینترنتی موجود روی دستگاه امکان پذیر است، آن هم در حالی که چنین محتوایی در حال حاضر روی سرویس های نتفلیکس و پرایم ویدیوی آمازون وجود ندارد. برخی سرویس های استریم محتوا از قبیل یوتیوب، نمایش محتوای HFR را شروع کرده اند اما کمپانی های تولید کننده سر سازگاری با آن ها را ندارند، برای مثال ال جی حین معرفی تلویزیون های اولد 2018 مدعی شد که پلتفرم تلویزیونی یوتیوب با نسخه موبایلی آن تفاوت دارد و به همین خاطر فعلا امکان مشاهده محتوای HFR این سایت در این تلویزیون های کمپانی کره ای میسر نیست. به عبارت دیگر برای مشاهده محتوای با نرخ 120 فریم بر ثانیه در تلویزیون، فعلا تنها گزینه ای که وجود دارد دانلود آن از اینترنت و انتقال به فلش USB [جالب است که نویسنده در این قسمت مدعی شده کمتر کسی این کار را می کند، هر چند برای مخاطب ایرانی مساله ای نسبتا عادی تلقی می شود] یا استفاده از کنسول های بازی است که علی رغم افزایش نرخ فریم، رزولوشن را از 4K به 1080p کاهش می دهند. به هر حال ما هنوز در ابتدای راه افزایش نرخ فریم قرار داریم و احتمالا با پیشرفت فناوری و عرضه نسل های بعدی تلویزیون و کنسول بازی مجبور به قربانی کردن رزولوشن یا نرخ فریم برای یکدیگر نخواهیم بود. با توجه به مطالب مذکور بهتر است فعلا فکر خرید تلویزیون های سازگار با محتوای HFR را از سر به در کنید، به ویژه اگر این محصولات از ورودی های لازم پشتیبانی نمی کنند.

قابلیت hfr

نرخ فریم یا نرخ تازه سازی

احتمال اشتباه گرفتن این دو واژه به جای یکدیگر کمی زیاد است، به ویژه اینکه در برخی تلویزیون ها fps را در قالب هرتز (Hz) نشان می دهند، با این حال fps به صورت تعداد فریم ها در هر ثانیه نمایش داده می شود اما Hz می تواند نشانگر هر تغییری در نمایشگر باشد. این تناقض باعث می شود کمپانی هایی از قبیل پاناسونیک مدعی شوند تلویزیون های آن ها از نرخ تازه سازی 2200Hz بهره می برند، در حالی که قابلیت پشتیبانی از تصاویر با نرخ بالاتر از 120 فریم بر ثانیه را ندارند. البته پشتیبانی از نمایش تصاویر 120 فریمی که به لطف بهینه سازی نرم افزار، سخت افزار و موتور پردازش قوی تر میسر شده دستاورد قابل توجهی است که تلویزیون های W8 و E8 ال جی نیز به آن مجهز شده اند و سامسونگ و سونی هم در سال آتی همین راه را در پیش خواهند گرفت. با این حال وجود تلویزیون های با قابلیت نمایش تصاویر 120fps یک چیز است و امکان مشاهده این تصاویر یک چیز دیگر!

HFR در تلویزیون 2018 ال جی

و حالا LG قصد دارد تلویزیون های OLED را با آخرین تکنولوژی در کیفیت تصویر یعنی 4K HFR ارائه دهد. در بیانیه ای، LG توضیح داد که محتوای 4K HFR از طریق ماهواره ASTRA به صورت زنده پخش می شود و با استفاده از نرم افزار HFR در LG OLED نمایش داده می شود و انتظار می رود «کیفیت تصویر بسیار بهبود یافته» را از طریق محتوای پخش 4K HFR شاهد باشیم. HFR، در حالی که بیشتر به تکنولوژی پخش مربوط است، کیفیت تصاویر 4K را هم افزایش می دهد و با افزایش فریم در ثانیه که تا 120 فریم بر ثانیه حداکثر مقدار ممکن است که تا به امروز برای محتوای پخش در دسترس بوده است و حالا با این تکنولوژی جدید در تلویزیون های امروزه تا 50 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می کند و این برای علاقه مندان به ورزش بسیار هیجان انگیز است. هرچه FPS بالاتر باشد، عمل سریع و واضح تر و تیزتری بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود. HFR اجازه می دهد که تصاویر به طور واقعی و صاف ظاهر شوند و هر گونه تاری در حرکات را از بین می برد و ال جی بیان کرد که باید تولید کنندگان محتوا خود را برای سازگاری با فاز دوم ULTRA HD یعنی 4K HFR اماده کنند. تلویزیون ال جی 2018 OLED با پردازنده جدید A9 از تکنولوژی HFR پشتیبانی می کند و همچنین تلویزیون های OLED دیگر این شرکت مثل C8 ،E8 و W8 نیز از High Frame Rate پشتیبانی می کنند. ال جی به طور مدوام در حال تلاش برای ایجاد نوآوری در سرگرمی های خانگی است و LG ThinQ همراه با Alpha 9 یک تجربه تماشای تلویزیون را ارائه می هد که در صنعت غیره قابل انعطاف است، و حالا ادعا کرده است که تلویزیون های 2018 این موارد را به طور کامل ارائه می دهد.

hfr چیست ؟

[review]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو