تلویزیون نانوسل چیست ؟ مقایسه نانوسل با OLED و QLED

تلویزیون های نانوسل (NanoCell) ال جی از جذاب ترین و بهترین تلویزیون های موجود در بازار در سال 2020 و 2021 هستند. این تلویزیون های مزایا و معایب خاص خود را دارند. اینکه از میان تلویزیون های نانوسل و اولِد و کیولِد (QLED) باید کدام را بخریم؟ تلویزیون نانوسل (NanoCell) چیست و چگونه کار می کند؟ پرسش‌هایی هستند که برای هر کاربری پیش خواهد آمد. در این مقاله از میهن کالا مگ به معرفی تلویزیون های نانوسل ال جی و مقایسه آن با تلویزیون OLED و تلویزیون QLED می پردازیم.

تلویزیون نانوسل (NanoCell) ال جی چیست ؟

هم زمان با ابداع اولین صفحه‌های IPS، صنعت تلویزیون سازی دچار تحولات بسیار گسترده‌ای شد و توانایی تلویزیون های امروزی به لطف طراحی و مهندسی این صفحه نمایش‌ها امکان پذیر شده است. اگر چند سال پیش به کسی می‌گفتید که می‌توان بدون کاهش کیفیت محسوس تصاویر، از زاویه 178 درجه به تلویزیون نگاه کند قطعاً حسابی به شما می‌خندید!

امروزه طراحی‌های بسیار نوآورانه‌ای پا در عرصه رقابت گذاشته‌اند که به خلق تصاویری بی نقص و بسیار زیبا منجر شده‌اند. صفحه‌های OLED و QLED به قدری موفق عمل کرده‌اند که رقابت با آن‌ها بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

تکنولوژی نانوسل (NanoCell) که توسط شرکت ال جی (LG) توسعه یافته، به حریف قدرتمند این روز‌های صفحه‌های OLED و QLED تبدیل شده است.

https://mihankalaa.com/blog/tv-buying-guide-in-2020/

صفحه‌های نانوسل توانایی و دقت خارق العاده‌ای در نمایش بیش از یک میلیارد رنگ دارند که در تمام بازار تلویزیون های خانگی بی نظیر است. از آنجایی که این تکنولوژی در انحصار شرکت ال جی قرار دارد، فقط در ساخت تلویزیون های ال جی از آن استفاده می‌شود.

تلویزون نانوسل (NanoCell) ال جی چیست؟

تفاوت تلویزیون نانوسل (NanoCell) با 4K چیست ؟

ماهیت این سوال اشتباه است. نانوسل یک فناوری ساخت پنل است و فورکِی (4K) صرفا اشاره به رزولوشن پنل دارد. یک تلویزیون نانوسل می تواند 4K باشد یا نباشد. تلویزیون نانوسل مانند OLED و QLED یک فناوری ساخت تلویزیون است.

بیشتر بخوانید: تلویزیون 4K چیست و آیا ارزش خریدن دارد؟ بخریم یا نخریم؟

تلویزیون نانوسل سامسونگ یا ال جی؟

نکته مهم دیگری که بسیاری در خصوص آن پرسش‌هایی را مطرح می کنند به برند فناوری نانوسل مرتبط است. بسیاری این سوال را دارند که تلویزیون نانوسل سامسونگ بهتر است یا ال جی؟ در پاسخ باید گفت که فناوری نانوسل صرفا متعلق به شرکت ال جی است و شرکت سامسونگ هیچ مدلی از تلویزیون های نانوسل را تولید نمی کند.

تلویزیون تلویزیون نانوسل (NanoCell) چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد تلویزیون های نانوسل بدین صورت است که طول موج‌های رنگی اضافی که باعث ایجاد اختلال در کیفیت تصاویر می‌شود، توسط ذرات نانو (ذرات بسیار ریز) جذب شده و از بین می‌رود؛ در نتیجه خروجی تصاویر بی نقص بوده و رنگ‌هایی بسیار زیبا و ناب تولید می‌شود.

همچنین به لطف طراحی بسیار هوشمندانه صفحه نمایش، فارغ از اینکه از کدام زاویه به تلویزیون نگاه می‌کنید، تصاویر همچنان بسیار شفاف و با وضوح هرچه بیشتر به شما نمایش داده می‌شود.

تکنولوژی نانوسل با صفحه‌های OLED شرکت ال جی متفاوت است و در ادامه به اختصار ویژگی‌های هرکدام را بررسی می‌کنیم.

راز تکنولوژی نانوسل (NanoCell) چیست؟

ال جی قبلاً این تکنولوژی خود را IPS-Nano گذاشته بود چرا که در واقع سعی کرده ذرات ریز نانو را روی یک صفحه IPS سوار کند تا با این کار یک تیر و دو نشان بزند.

به لطف IPS بودن صفحه نمایش، زاویه دید مخاطبان بسیار گسترده است و از هر زاویه‌ای به تلویزیون نگاه کنید، کیفیت تصاویر همچنان خیره کننده است؛ از طرفی نیز به لطف تکنولوژی نانوسل، نور و رنگ‌های اضافی فیلتر شده و کیفیت رنگ‌های تولید شده بی نظیر است.

در واقع تکنولوژی نانوسل از ذرات جاذب نور برای از بین بردن طول موج‌های نوری بین رنگ‌های قرمز و سبز استفاده می‌کند. طول این موج‌های رنگی بین 580 الی 610 نانومتر است که در تلویزیون های معمولی به راحتی عبور کرده و باعث به هم خوردن نظم رنگ‌ها می‌شوند.

راز تکنولوژی نانوسل (NanoCell) چیست؟

در صورتی که این موج‌های نوری فیلتر نشوند، به اصطلاحی با نشت رنگ مواجه می‌شویم؛ یعنی نور سبز به داخل نور قرمز و نور قرمز به داخل نور سبز منتشر می‌شود؛ اما در صورتی که این موج‌های رنگی اضافی توسط ذرات نانو حذف شوند، نور قرمز و سبز تولید شده بسیار خالص و زیباتر به نمایش در می‌آید.

راز تکنولوژی نانوسل (NanoCell) چیست؟

مزایای تلویزیون نانوسل (NanoCell) چیست؟

  • رنگ‌های بسیار خالص تلویزیون در همان نگاه اول هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.
  • تصاویر علاوه بر دقت رنگ بالا، از وضوح بسیار زیادی نیز برخوردارند.
  • به لطف صفحه نمایش IPS، زاویه دید مخاطبان اختلالی در کیفیت تصاویر ایجاد نمی‌کند.
  • زاویه دید مفید تلویزیون تا 178 درجه است در حالی که این عدد در تلویزیون های معمولی به 60 درجه محدود شده است.

مقایسه نانوسل با تلویزیون کیولد (OLED) سامسونگ

شرکت سامسونگ به منظور رقابت با صفحه نمایش‌های OLED ال جی، دست به طراحی صفحه نمایش‌های QLED زد. این صفحه نمایش‌های استفاده شده در تلویزیون های سامسونگ که در واقع ترکیبی از LED و LCD هستند، اختراعی کاملاً جدید محسوب نمی‌شوند بلکه در واقع یک نوع LCD بهسازی شده هستند.

مقایسه نانوسل با تلویزیون کیولد (OLED) سامسونگ

صفحه‌های QLED در واقع از نقاط بسیار ریزی به نام نقاط کوانتومی (Quantum Dots) تشکیل شده‌اند که هرکدام یک پیکسل محسوب می‌شوند. این صفحه‌ها این امکان را به شرکت سامسونگ می‌دهد که بتواند از یک تلویزیون LCD معمولی، یک تلویزیون با رزولوشن 4K بسازد.

مقایسه نانوسل با تلویزیون کیولد (OLED) سامسونگ

البته باید در نظر داشت که صفحه‌های QLED همچنان بک لایت (Back light) دارند یعنی نور از یک صفحه پشتی به سمت نقاط کوانتومی تابانده شده و تصویر تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیو ال ای دی QLED چیست؟ فناوری جدید تلویزیون های سامسونگ

مقایسه نانوسل با تلویزیون اولِد (OLED)

در مقایسه با تکنولوژی QLED، صفحه نمایش‌های OLED فاقد بک لایت هستند و هر پیکسل به طور مستقل نور تولید می کند، در نتیجه رنگ مشکی آن‌ها بسیار تاریک بوده، کنتراست بی نظیری دارند و بسیار نازک‌تر هستند.

مقایسه نانوسل با تلویزیون اولِد (OLED)

از آنجایی که صفحه‌های OLED بسیار قابل انعطاف هستند، در تولید صفحه نمایش‌های خمیده و بسیار باریک از این دست صفحه نمایش‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که صفحه نمایش OLED اولین بار توسط ال جی ابداع شد، تمامی شرکت‌های دیگری که تلویزیون های OLED می‌سازند، صفحه نمایش خود را از شرکت ال جی خریداری می‌کنند.

مقایسه نانوسل با تلویزیون اولِد (OLED)

نانوسل، QLED و OLED، برنده کدام است؟

میان دو تکنولوژی QLED و OLED کیفیت تصاویر و کنتراست صفحه نمایش‌های OLED به مراتب بالاتر بوده و به صورت کلی تماشای تلویزیون های OLED لذت بخش‌تر است؛ اما تکلیف نانوسل چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد صفحه نمایش‌های نانوسل بسیار توانمند باشند و بهترین گزینه برای ساخت تلویزیون 8K در آینده محسوب می‌شوند.

https://mihankalaa.com/blog/oled-vs-qled/

به لطف کیفیت بی نظیر آن‌ها، به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سلطه بی چون و چرای آن‌ها روی بازار تلویزیون های عظیم و با رزولوشن 8K باشیم.

سخن آخر

اینکه تلویزیون نانوسل (NanoCell) چیست و فاوت آن با OLED و QLED چیست از جمله پرسش‌هایی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده شد. تلویزیون‌ها جزئی از تکنولوژی هستند و همه ما می‌دانیم تکنولوژی هر روز جلو رفته و پیشرفت می‌کند.

آنچه در بازار تلویزیون محرز است، رقابت بی چون و چرا بر سر جایگاه بهترین و پرفروش‌ترین تلویزیون‌ها است. این بازار به نفع خریداران است چرا که می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی را با قیمت‌های مناسبی پیدا کنند.

در حال حاضر تلویزیون های نانوسل جدیدترین تکنولوژی صنعت تلویزیون هستند که عرصه را برای ساخت تلویزیون های 8K آماده کرده‌اند. بعید نیست اگر همین امسال شرکت‌های دیگر نو آوری جدیدی را وارد بازار کنند که نانوسل را به حاشیه براند!

2 دیدگاه در “تلویزیون نانوسل چیست ؟ مقایسه نانوسل با OLED و QLED

  1. حسن گفت:

    مقاله مختصر اما مفید بود.سالهاست که این اصطلاحات رو روی جعبه تلویزیون های سامسونگ و ال جی می دیدم ولی نمیدونستم معنیش چیه.با تشکر

    1. شاهو محمودی گفت:

      از اینکه این مطلب براتون مفید بود خیلی خوشحالم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو