Optical Audio یا پورت نوری چیست ؟ | کابل و پورت

Optical Audio یا پورت نوری چیست ؟

کابل اپتیکال چیست ؟ پورت صوتی نوری یک راه محبوب برای ارسال صدا با کیفیت بالا بین دستگاه ها است. ممکن است شما انتخاب های دیگری داشته باشید اما پورت نوری همیشه یک انتخاب عالی است. کابل اپتیکال یا کابل نوری یکی از کابل هایی است که جدیدا خیلی پرمصرف شده است. کابل اپتیکال یا کابل نوری یکی از کابل هایی هست که جدیدا خیلی پر مصرف شده چون اکثر دستگاه های جدید پورت اپتیکال دارند. نام دیگر کابل اپتیکال TOSLINK می باشد شاید این نام برای بسیاری از شما آشنا باشد، اما برای مروری دوباره در ابتدا به تعریف آن می‌پردازیم. در اصل TOSLINK ساختار استاندارد شده فیبر نوری است که توسط شرکت توشیبا توسعه یافته است. اگه نمی دانید که کابل یا پورت اپتیکال چیست و چه کاربردی دارد حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

کابل Optical چیست

کابل اپتیکال چیست ؟

کابل اپتیکال چیست ؟ اپتیکال به انگلیسی Optical یعنی نوری یا چیزی که مربوط به نور باشد. پس کابل اپتیکال یعنی کابل نوری. تلفظ صحیح واژه Optical هم به صورت ” آپتیکِل ” ( ɑːp.tɪ.kəl ) هست . آن کسره چیزی بین آ و اِ تلفظ می شود یعنی آپتیکال نیست. کابل Optical برای انتقال صدای دیجیتال طراحی شده است. در حال حاضر ۳ تا راه برای انتقال صدای دیجیتال وجود دارد. یکی کابل HDMI هست، یکی کابل کواکسیال و یکی هم کابل اپتیکال. می دانید که کابل HDMI می تواند صدا و تصویر رو همزمان انتقال بدهد. کابل کواکسیال و کابل اپتیکال هم صدای دیجیتال رو منتقل می کنند. با این تفاوت که کابل کواکسیال از جنس مس هست یعنی یه کابل معمولی است اما کابل اپتیکال همانطور که از اسمش مشخص است، یه کابل نوری است. کابل اپتیکال از کواکسیال بهتره چون نویز و اختلالات الکترونیکی روی نور تاثیر منفی نمی گذارد. ضمن اینکه انعطاف پذیری بیشتری دارد و باریک تر است. در مورد انتخاب بین کواکسیال و اپتیکال، باید ببینید که دستگاه گیرنده چه پورتی رو ساپورت می کنند. اولویت با اپتیکال هست. لازم است خدمت شما بگویم که پورت اپتیکال و کواکسیال کنار همدیگر تشکیل پورت SPDIF رو می دهند که قبلا مفصل توضیح دادم. اساس کار کابل اپتیکال اینطور است که دیتا ( اینجا سیگنال صوتی ) به صورت صفر و توسط یه منبع نوری داخل کابل حرکت می کند. یعنی شما اگر داخل کابل رو نگاه کنید می بینید که یک نور قرمز وجود دارد. البته موقع رد شدن سیگنال وگرنه در مواقع دیگر هیچ نوری ندارد. همونطور که گفته بودیم کابل اپتیکال برای انتقال از یک دستگاه مثل تلویزیون به یه دستگاه دیگر مثل آمپلی فایر طراحی شده است. سیگنال صدا در حالت عادی یک جریان الکتریکی است. پس اول باید صدا به نور تبدیل شود تا بتواند از کابل عبور کند چرا که کابل Optical با نور کار می کند. سیگنال صوتی در دستگاه فرستنده به نور تبدیل شده و توسط کابل اپتیکال به گیرنده ارسال می‌شود و در دستگاه گیرنده مجددا نور به صدا تبدیل می شود. کابل اپتیکال از یه هسته شیشه ای تشکیل شده که نور را عبور می دهد. نور در این هسته شیشه ای نمی تواند فرار کند و به صورت زاویه ای حرکت می کند. کابل اپتیکال توسط شرکت توشیبا طراحی شده است. به خاطر همین به کابل اپتیکال کابل TOSLINK هم گفته می‌شود که TOS مخفف واژه TOShiba است. واژه لینک link هم که به معنای اتصال است در ضمن، کابل اپتیکال برای انتقال صدای سوراند ۵٫۱ و ۷٫۱ مناسب نیست چون پهنای باندش برای انتقال این حجم صدا کافی نیست اما کابل HDMI به سادگی صدا را انتقال می‌ دهد.

کابل اپتیکال چیست ؟

 مزایا و معایب پورت نوری چیست ؟

کابل اپتیکال چیست ؟ هنگام اتصال دو دستگاه به هم، یکی از آن ها خروجی نوری خواهد داشت ( دستگاهی که صدا رو ارسال می کند مثل تلویزیون) و از سوی دیگر یک ورودی نور (دستگاهی که صدا رو دریافت می کند مثل امپلی فایرتون ). خروجی اپتیکال صدای دالبی رو برای شما پخش می کند، برای مثال اگه شما یک فلش داشته باشید که در آن یک فیلم ذخیره شده باشد و فیلم دارای سیستم دالبی باشد، شما می توانید از این خروجی استفاده کرده و با وصل آن به یک سینمای خانگی از صدای تفکیک شده و دالبی فیلم لذت ببرید، چون اگر بخواید از صدای خود تلویزیون استفاده کنید، تلویزیون به تنهایی قادر نیست که صدای دالبی رو برای شما پخش کند. اگه پورت نوری قبلا استفاده نشده باید ابتدا درپوش محافظ را از روی ورودی بردارید تا شما بتوانید کابل رو وصل کنید. زمانی که شما درپوش رو بر می دارید می توانید یک نور قرمز روشن رو داخل دستگاه ببینید.

مزایا و معایب پورت نوری

کابل صوتی نوری چه کاری را انجام می دهد ؟

کابل اپتیکال چیست ؟ کابل اپتیکال یا کابل نوری چون در اکثر دستگاه های جدید پورت نوری موجود است، جدیدا خیلی استفاده می شود. این کابل برای انتقال صدای دیجیتال طراحی شده است. در کل سه روش ( کابل HDMI، کابل اپتیکال و کابل کواکسیال ) برای انتقال صدای دیجیتال وجود دارد. HDMI صدا و تصویر رو با هم منتقل می کند اما اپتیکال و کواکسیال فقط صدا رو منتقل میکنند. کواکسیال از جنس مس است ولی اپتیکال نوریه. در اپتیکال صدا برای منتقل شدن باید به نور تبدیل بشود چون این کابل نوری است. قبلا صدای استریو یا دو کاناله از طریق دو کابل سفید و قرمز منتقل می شد که الان کابل اپتیکال به جای آن ها ساخته شده و کیفیت صدا رو هم تغییر نمی دهد.

Toslink چیست و چه کاربردی دارد ؟

کابل اپتیکال چیست ؟ TOSLINK در اصل برای اتصال سی دی پلیر به رسیورها، برای استریم صدای مدلاسیون کد پالس (PCM) با استفاده از اتصال استاندارد صدای دیجیتال S/PDIF، ساخته شده است. یک کابل TOSLink تنها، می‌ تواند برای انتقال سیگنال صدای استریو، مونو و surround مورد استفاده قرار گیرد. این کابل جریان صدای دیجیتال را از اجزائی نظیر دی وی دی پلیر، MiniDisc، رکوردرهای نوار صوتی دیجیتال (DAT)، دکودرهای دالبی دیجیتال/DTS، کنسول‌های بازی و کامپیوترها به گیرنده‌ های صوتی تصویری (AV) انتقال می‌ دهد. گیرنده AV جریان خروجی را رمزگشایی کرده و صدا از طریق مجموعه‌ ای از مبدل‌ های الکتروآکوستیک یا اسپیکر پخش می‌ شود.

کاربرد کابل اپتیکال

کابل اپتیکال چیست ؟ با توضیحاتی که در بالا گفتیم باید با کاربرد کابل اپتیکال آشنا شده باشید. قبلا صدای استریو یا دو کاناله از دو کانال سفید و قرمز رد می شد. ( همان سه فیش خودمون – قرمز و سفید برای صدا و فیش زرد برای تصویر ). صدای استریو یا دو کاناله یعنی یکی کانال چپ و یکی هم کانال راست که جزئیات صدا توسط گوش چپ و راست بهتر شنیده شود. اما جدیدا به خاطر کاهش مصرف مس و کاهش حجم کابل و شلوغ کاری، تمام حجم صدا، از داخل یک کابل عبور داده می‌ شود. کابل اپتیکال، کیفیت صدا رو خراب نمی‌ کند برای همین دو کابل سفید و قرمز حذف شده‌ اند. دستگاه هایی مثل ایکس باکس وان و یا ایکس باکس وان اس، پلی استیشن ۴، دستگاه های بلوری Blu-ray و کلا دستگاه های جدید، یک پورت اپتیکال دارند که خیلی راحت می توانید صدای آن‌ ها را به تلویزیون یا آمپلی فایر منتقل کنید. با اینکه کابل HDMI صوت و تصویر رو همزمان منتقل می کند اما بعضی مواقع هست که شما می خواهید صدا را جداگانه انتقال دهید و تقویت کنید. مثلا می خواهید صدای ایکس باکس از سیستم صوتی منزل پخش شود، نه از تلویزیون. در اینطور موارد باید از کابل اپتیکال استفاده کنید.

کاربرد کابل اپتیکال

هسته ی شیشه ای کابل اپتیکال

کابل اپتیکال چیست ؟ کابل اپتیکال توسط شرکت توشیبا طراحی شده است. به خاطر همین به کابل اپتیکال کابل TOSLINK هم می گویند که TOS مخفف واژه TOShiba هست. واژه لینک link هم که یعنی اتصال. در ضمن، کابل اپتیکال برای انتقال صدای سوراند ۵٫۱ و ۷٫۱ مناسب نیست چون پهنای باندش برای انتقال این حجم صدا کافی نیست اما کابل HDMI به سادگی اصل صدا رو منتقل می کند.

کابل اپتیکال چیست و چه کاربردی دارد ؟

استفاده از کابل اپتیکال

کابل اپتیکال چیست ؟ برای استفاده از کابل Optical باید دو دستگاه فرستنده و گیرنده، پورت اپتیکال داشته باشند. در دستگاه فرستنده باید Optical Out باشد و روی دستگاه گیرنده باید Optical In وجود داشته باشد. کانکتور اپتیکال جهت مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که از هر طرف به پورت اپتیکال متصل شود باید جهت کانکتور و جهت پورت با هم هماهنگ باشند.

چه زمانی از یک پورت نوری استفاده کنیم ؟

اگر تجهیزات AV شما یک پورت HDMI دارد پس در بسیاری از موارد این امر می تواند بهترین برای انتقال سیگنال های صوتی از HDMI باشد. دلیل اینه که HDMI انواع سیگنال های صوتی رو پشتیبانی می کند و شما می توانید تمام سیگنال های صوتی و تصویری رو از طریق این کابل ارسال کنید. هر چند که اگر شما HDMI ندارید به عنوان یک انتخاب استفاده از کابل صوتی نوری راه خوبی برای انتقال صدا بین دستگاه ها است، و شما قادر به شنیدن صدای استریو استاندارد و انتقال صدای فراگیر خواهید بود. برخی از دستگاه ها با پورت HDMI واقعا انتقال صدا از HDMI را پشتیبانی نمی کنند. بنابراین این موضوع می تواند مثال دیگری باشد برای اینکه شما یک رابط دیجیتال دیگر را جایگزین آن کنید. یک استفاده معمول دیگر برای این نوع از اتصال برای اتصال صدای تلویزیون HD به سیستم اسپیکر شما است. اگر شما تلویزیونتان را از طریق یک رادیو داخلی به یک برنامه تلویزیون هوشمند انتقال دادید پس شما ممکن است بخواهید صدا رو از سیستم سینمای خانگی خودتان دریافت کنید. اکثر تلویزیون های مدرن یک خروجی صوتی نوری برای این منظور دارند. شما برای اتصال خروجی صوتی نوری در پشت تلویزیونتان به یک ورودی نوری در تقویت کننده یا گیرندتون هم نیاز دارید.

پورت اپتیکال چیست

چه چیز دیگری در مورد پورت نوری وجود دارد ؟

این کابل صوتی نوری توسط شرکت توشیبا ساخته شده که به اون Toslink هم می گویند که در آن TOS مخفف Toshiba است. در این نوع از اتصال، سیگنال های صوتی دیجیتال به نور تبدیل شده و از طریق یک کابل ساخته شده از فیبر نوری منتقل می شود. مزیت اصلی استفاده از فیبر نوری صوتی دیجیتال بیش تر از کواکسیاله چون که کابل های صوتی دیجیتال نوری کوچک تر یا باریک تر و قابل انعطاف تر هستند و با دخالت های الکتریکی و مغناطیسی تحت تاثیر قرار نمی گیرند. این دو پورت کنار همدیگر پورت spdif را تشکیل می دهند. با این حال یک کابل کواکسیال ساخته شده با محافظ خوب بسیاری از مسائل را در این رابطه ندارد. اگر شما یک مقدار محدود از ورودی نوری در گیرنده AV دارید پس شما می توانید یک سوئیچ صوتی نوری مثل تصویر با کابل دو کانال یا خروجی نوری بیشتر رو بگیرند همچنین باید برای ارسال سیگنال مشابه به دو دستگاه مختلف در همان زمان یک جدا کننده نوری هم بگیرید.

قیمت کابل اپتیکال

قیمت کابل اپتیکال از ۱۰ هزار تومن هست تا ۳۰۰ هزار تومن. تفاوت قیمت این کابل ها به کیفیت و برند و گارانتی مربوط می شود. اما یه کابل اپتیکال متوسط رو می توانید با قیمت ۲۵ تا ۴۵ هزار تومن بخرید. اما اینگونه نیست که آن مدل ۱۰ هزار تومنی کار شما رو راه نندازد ! همه چی به کیفیت ساخت کابل برمی گردد. امیدوارم در این مقاله که از سایت میهن کالا ارائه شده است اطلاعات کامل را در مورد اپتیکال به شما عزیزان داده باشیم.

[review]

1 دیدگاه در “Optical Audio یا پورت نوری چیست ؟ | کابل و پورت

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو