IPS چیست و چه فایده ای دارد ؟

IPS چیست و چه فایده ای دارد ؟

IPS چیست ؟ تولید پنل های ال سی دی با فناوری های مختلفی صورت می گیرد.

1- فناوری TN ارزانترین

2- فناوری VA قیمت متوسط: سامسونگسونی

3- فناوری IPS گرانترین: ال جی و بعضی مدل های سونی

ارزانترین پنل در واقع از قدیمی ترین فناوری یعنی TN استفاده می کند و گرانترین پنل از فناوری IPS و مشتقات آن استفاده می کند. وقتی می خواهید يک مانيتور جديد بخرید، ممكن است تفاوت بين مانيتورهايی كه از پنل (TN (Twisted Nematic استفاده می كنند و مانيتورهايی كه از پنل جديد‌تر (IPS (In- plane Switching استفاده می كنند را ندانید. پنل‌ های IPS نسبت به پنل‌های TN برتری هایی دارند؛ زيرا تصاوير رو با محدوده گسترده‌ تری از رنگ‌ ها و روشنايی بیشتر نمايش می دهند و نسبت به صفحه‌ نمايش‌ های TN، محدوده گسترده‌ تری از زاويه‌ های مشاهده خوب را ارائه می دهند. در کل تکنولوژی IPS، روش جدیدی برای افزایش کیفیت رنگ و زاویه دید و همچنین سرعت و ثبات پاسخگویی نمایشگر، تدریجاً جایگزین TN شده و کیفیت LCD ها را ارتقا داده است. پنل‌های IPS زاویه دید بسیار بالایی دارند و معمولا با این ویژگی شناخته می شوند. پنل های IPS نسبت به لمس به اندازه ی صفحه نمایش TN نسبت مقاومت نشان نمی دهند. صفحه‌ نمايش‌ TN تحت فشار، مات و تار می شوند و رنگ آن ها روشن‌ تر می شود به همین دلیل برای صفحات لمسی ایده آل هستند.  پنل IPS به صورت انحصاری در اختیار شرکت LG می باشد. که سایر برند های دیگر از جمله،SONY ،SAMSUNG ،PHILIPS ،PANASONIC و … در ساخت تلویزیون های خود استفاده می کنند و از شرکت LG خریداری می کنند.

پنل IPS چیست

IPS چیست ؟

IPS چیست ؟ وقتی می خواهید یک مانیتور جدید خریداری کنید، ممکن است تفاوت بین مانیتورهایی که از پنل (TN (Twisted Nematic استفاده می کنند و مانیتورهایی که از پنل جدیدتر (IPS (In- plane Switching استفاده می کنند را ندانید. پنل های IPS نسبت به پنل‌ های TN برتری دارند؛ زيرا تصاوير را با محدوده گسترده‌ تری از رنگ‌ ها و روشنايی نمايش می دهند و نسبت به صفحه‌ نمايش‌ های TN، محدوده گسترده‌ تری از زاويه‌ های مشاهده خوب را ارائه می كنند. در ضمن، پنل‌ های IPS به اندازه صفحه‌ نمايش‌ های TN نسبت به لمس مقاومت نشان نمی دهند (صفحه‌ نمايش‌ های TN تحت فشار، مات و تار می شوند و رنگ آن روشن‌ تر می شود) و به همين دليل براي صفحات لمسی ايده‌ آل هستند. با اينكه IPS در سال 1996 ابداع شد، اين فناوری هنوز استاندارد نيست؛ بنابراين وقتی مدل‌ های مانيتورها را مقايسه می كنيد، ممكن است صفحه‌ نمايش‌ هایی را مشاهده كنيد كه دارای پنل TN و نسخه‌ های ديگری از IPS مانند Super IPS و IPS Pro می باشند. اكثر اين نسخه‌ های IPS نسبت به فناوری IPS بهبود داشته‌ اند. با همه اين حرف‌ ها، به چند دليل همچنان می توان صفحه‌ نمايش TN را بر صفحه‌ نمايش IPS ترجيح داد. از آن جايی كه توليد پنل‌ های TN ارزان‌ قيمت‌ تر است، اين نوع مانيتورها ارزان‌ تر هستند. همچنين پنل‌ های TN نسبت به اكثر نسخه‌ های IPS، می توانند سطح روشنايي بيشتری را به دست دهند و نرخ رفرش بسيار سريع‌ تری دارند و به همين دليل براي برنامه‌ های سه‌ بعدی استريوسكوپيک، بهتر می باشند.

IPS چیست ؟

مزایای پنل IPS

  • دارای زاویه دید بالامزایای IPS
  • زمان پاسخ دهی کم
  • حساسیت مربوط به ضربه کم است.
  • کریستال مایع را به صورت افقی نمایش می دهد.
  • قیمتشان به نسبت VA بالاتر است.
  • پراکندگی کمتر نور
  • از لحاظ کنتراست به نسبت VA پایین تر است.
  • مناسب برای محیط های روشن
  • پیچیدگی فناوری استفاده شده و مزایای بیشتر

چه کسی باید این مدل تلویزیون با پنل IPS را بخرد؟ کسانی که اتاق نشیمن بزرگ دارند، و می خواهند از تمام زوایا از تلویزیون استفاده کنند، چون به زاویه گسترده نیاز دارند. IPS چیست ؟

پنل های TN

IPS چیست ؟ پنل‌ های TN با وجود اینکه بهینه شده اند، هنوز هم با مشکلات زمان پاسخگویی بالا، زاویه ی دید ضعیف و کیفیت رنگ پایین رو به رو هستند، اما به دلیل قیمت کمتری که دارند، هنوز هم در بازار محصولات کامپیوتری و صوتی تصویری، طرفداران خودشان را دارند. اگر بخواهیم به مزیت نمایشگرهای TN اشاره کنیم، زمان پاسخگویی نسبتا بالای آن ها را عنوان می کنیم، ضمن اینکه این مزیت موجب عالی بودن آن ها برای بازی می باشد. با اينكه فناوری IPS در سال 1996 ابداع شده، اين فناوری هنوز استاندارد نيست؛ بنابراين هنگامی که مدل‌ های مانيتورها را مورد مقایسه قرار می دهید، ممکن است با صفحه نمایش هایی مواجه شوید كه به پنل TN و نسخه‌ های ديگری از IPS مانند Super IPS و IPS Pro مجهز هستند. اكثر اين نسخه‌های IPS نسبت به فناوری IPS بهتر هستند. کمپانی ال جی کره در سال 2007 به طور گسترده ای فناوری ای پی اس ( IPS ) را در تلویزیون های خود به کار برده است و کمپانی اپل نیز از سال 2010 تاکنون در حال استفاده از فناوری IPS در آی پدهایش است.

معایب پنل IPS

  • مصرف برق بالا نسبت به پنل TN
  • هزینه تولید گران تر نسبت به پنل TN

تفاوت IPS با TN

IPS چیست ؟ پنل های IPS یا In-Plane Switching توسط هیتاچی در سال ۱۹۹۶ معرفی شدند. این پنل ها دو مشکل اصلی پنل های TN را مرتفع کردن و آن دو مشکل چیزی نبود جز زاویه دید و عمق رنگ. همان طور که اکثر شما در مانیتور های معمولی در بازار مشاهده کردید پنل های TN زاویه ی دید خوبی ندارند و با حرکت به هر دو سمت مانیتور و بالا و پایین تصویر تغییر می کند و رنگ ها به هم ریخته دیده می شوند. در IPS ها برخلاف انواع TN که به صورت موازی در حرکت هستند، مولکول های کریستال مایع بصورت عمودی جا به جا می شوند که حرکت آن ها به این شکل باعث بیشتر شدن زاویه دید و نمایش بهتر و طبیعی تر رنگ ها می شود.

[review]

1 دیدگاه در “IPS چیست و چه فایده ای دارد ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو