کیفیت تصویر HD چیست ؟ | اچ دی چیست ؟

کیفیت تصویر HD چیست ؟

کیفیت تصویر HD چیست ؟ HD مخفف High definition به یک سیستم تصویری گفته می شود که از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت تصویر این سیستم در مقایسه به سیستم استاندارد که SD یا همان Standard Definition است دارای کیفیت به مراتب بالاتر است. تمامی کیفیت تصویر HD چیست ؟ | اچ دی چیست ؟ ها (تلویزیون های HD ) بر پایه این سیستم تصویری ساخته شده اند. البته داشتن تلویزیون های HD دلیلی بر تماشای تمامی تصاویر با فرمت HD نیست، بلکه باید آن تصویر با فرمت HD تهیه شده باشد تا بتوان در آن تلویزیون ها به تماشای آن ها پرداخت. به عبارتی برای تماشای فیلم HD سه شرط لازم است. ابتدا آن که آن فیلم با فرمت HD تهیه شده باشد. دوم اینکه دستگاه پخش کننده فیلم، آن را با فرمت HD پخش کند و در آخر اینکه تلویزیون ما آن را با همان فرمت نشان دهد. با استناد به توضیح فوق اینطور می توان گفت که تا زمانی که برنامه های تلویزیونی با فرمت HD پخش نشود، نمی توان شبکه های تلویزیونی را با این فرمت دید. این نکته در جواب به کسانی است که فکر می کنند اشکال از تلویزیون یا کابل های آن هاست. استانداردهای دیگری نیز در سیستم تصویر وجود دارد که آن ها را با نام ها PAL-NTSC-SECAM می شناسیم. رزولوشن آن ها چیزی در حدود 480×720 پیکسل می باشند ولی سیستم HD تصاویر با رزولوشن های حدود 1080×1290 دارند.

بهترین کیفیت تصویر HD

کیفیت تصویر اچ دی

کیفیت تصویر HD چیست ؟ این سیستم با وضوح 480×720 پیکسل است، که اکثر فیلم های دی وی دی قدیم با این وضوح ساخته شده است. این فیلم ها را اگر با کابل HDMI یا s-video ببینید تفاوتی در کیفیت آن ها ایجاد نخواهد شد. که اولین تلویزیون، با کیفیت بالا HD در سال 1998 به بازار عرضه شد، فیلسوفان، طرفداران ورزش و طرفداران تکنولوژی بسیار هیجان زده بودند. تبلیغات که در یک رادیو تلویزیون با وضوح عالی و صدای فراگیر دیجیتال اشاره شده است، با کیفیت HD بود، شما همچنین می توانید فیلم ها را در فرمت Widescreen اصلی خود بدون نوار جعبه “سیاه و سفید” که بعضی ها آزار دهنده هستند، بازی کنید. تلویزیون HD (تلویزیون با کیفیت بالا) تلویزیونی است که کیفیت تصویر مشابه 35 میلی متر را فراهم می کند. فیلم با کیفیت صدا شبیه به دیسک فشرده امروز است. برخی از ایستگاه های تلویزیونی پخش برنامه های HD را به کاربران در تعداد محدودی از کانال ها آغاز کرده اند. HD عموما از دیجیتال به جای انتقال سیگنال آنالوگ استفاده می کند. با این حال، در ژاپن، اولین برنامه آنالوگ HDTV در تاریخ 3 ژوئن 1989 پخش شد. اولین تصویر به نظر می رسد مجسمه آزادی و بندر نیویورک بود. این یک کانال 20 مگا هرتز بود، به همین دلیل پخش آنالوگ تلویزیون HD در اکثر کشورها امکان پذیر نیست. تلویزیون HD یک صفحه نمایش با کیفیت بالاتر را با نمایشگر عمودی از 720p تا 1080i فراهم می کند. p برای اسکن پیشرفته است که بدان معنی است که هر اسکن شامل هر خط برای یک تصویر کامل است. این نرخ ها به فریم های تا 60 فریم در ثانیه تبدیل می شوند که دو برابر از تلویزیون معمولی است. یکی از ویژگی های برجسته تلویزیون HD، نسبت ابعاد گسترده تر آن (نسبت عرض به ارتفاع روی صفحه نمایش) 9.16 است، توسعه مبتنی بر تحقیقات نشان می دهد که تجربه بیننده با صفحه نمایش هایی که گسترده تر است افزایش می یابد. تعداد پیکسل HD از یک تا دو میلیون در مقایسه با SDTV در حدود 300،000 تا یک میلیون است. تلویزیون های جدید با قابلیت HD یا SDTV قادر خواهند بود با گیرنده هایی که بتوانند سیگنال را به فرمت صفحه نمایش بومی خود تبدیل کنند. در ایالات متحده، FCC کانال های پخش را برای انتقال DTV اختصاص داده است. در فرمت هایSDTV ، DTV می تواند از کانال های تعیین شده برای سیگنال های چندگانه در سطح کیفیت فعلی به جای سیگنال های تک در سطح HD استفاده کند که به برنامه های بیشتری با همان پهنای باند امکان می دهد. ایستگاه های پخش تجاری و عمومی در حال حاضر دقیقا چگونگی استفاده از تلویزیون HD خود را تعیین می کنند. HD از فرمت فایل MPEG-2 و استاندارد فشرده سازی استفاده می کند.

کیفیت تصویر HD چیست

عرض در ارتفاع

کیفیت تصویر HD چیست ؟ ساده ترین بیان رزولوشن یک نمایشگر به این صورت است که عرض در ارتفاع آن را بیان کنیم. مثلا یک تلویزیون جدید را در نظر بگیرید که در مشخصات آن نوشته شده: رزولوشن تصویر 1366 پیکسل در 768 پیکسل است. این اعداد تعداد پیکسل هایی که در عرض و ارتفاع صفحه نمایش چیده شده اند را نشان می دهد که در مجموع برابر است با 1.049.088 پیکسل در صفحه نمایش تلویزیون که رقم بسیار بالایی است. کیفیت تصویر بالاتر از HD، کیفیت تصویر FULL HD است.

تلویزیون های با کیفیت HD

کیفیت تصویر HD چیست ؟ البته تراکم پیکسل ها در صفحه نمایش های سایز بزرگ و کوچک می تواند فرق داشته باشید مثلا در نمایشگرهای کوچک تر کیفیت بالاتری دارند چون پیکسل ها به هم نزدیک هستند. مثلا در نمایشگرهای موبایل در صفحه نمایش 5 اینچ 2/000/000 پیکسل قرار داده می شود. پیکسل های ریزتر با کیفیت نمایش بالاتر.

منظور از I و P در فرمت HD چیست؟

کیفیت تصویر HD چیست ؟ فرمت I : این حرف که از ابتدای کلمه interlace گرفته شده نشان دهنده این موضوع است که در این فرمت تمام پیکسل ها و خطوط در یک زمان پردازش نمی شوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسل های باقی مانده پردازش می شود. به عنوان مثال 6 پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از 1 تا 6 دارند. حال می خواهیم این 6 پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم. پس در این روش ابتدا پیکسل های زوج را پردازش می کنیم، یعنی 2، 4 و 6. بعد از این موضوع دقیقا پیکسل های فرد 1، 3 و 5، مورد پردازش قرار می گیرند. با این روش تمام پیکسل ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش می شوند. البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر و سرعت تعویض فریم ها است.

فرمت P : این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i است که امروزه در بعضی از تلویزیون های جدید مشاهده می شود. در بیان ساده می توان بزرگترین تفاوت فرمت p با i را در نحوه پردازش پیکسل ها و خطوط دانست. به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته می شود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود.

کیفیت استاندارد SD

کیفیت تصویر HD چیست ؟ اولین نسل از نمایشگرهای با کیفیت و وضوح مطلوب با کیفیت SD صحنه ها را ایجاد کرده اند. رزولوشن Standard Definition یا به اصطلاح SD به معنای کیفیت استاندارد می باشد که در گذشته رواج بیشتری داشته است. این رزولوشن در استانداردهای PAL یا Sceam و همچنین NTCS با اعداد متنوعی بیان خواهد شد که هر کدام وضوح و کیفیت مربوط به خود را داشته اند. در استاندارد اول میزان رزولوشن برابر 576i و در حالت دوم رزولوشن برابر 480i می باشد. با وجود اینکه رزولوشن استاندارد در ابتدای راه کیفیتی مطلوبی به حساب می آمد، اکنون تا حدی منسوخ شده است و در برابر کیفیت های هیجان انگیز و پیشرفته رنگ باخته است.

کیفیت تصویر HD چیست

FULL HD که دقیقا با همین عنوان شناخته می شود (فول اچ دی)

کیفیت تصویر HD چیست ؟ در فرمت فول اچ دی، کیفیت به بالاترین حد می رسد بطوری که تمام جزئیات تصویر قابل مشاهده خواهد بود. برای تماشای فیلم های فول اچ دی راهی بجز روی آوردن به کابل های HDMI نیست چون در غیر اینصورت Full HD معنایی نخواهد داشت. فرمت Full HD تصاویری با وضوح 1080×1920 پیکسل ارائه می دهد. این سیستم به نام فرمت 1080 پیکسل هم معروف است.

گفتنی است که این فرمت های با کیفیت در تلویزیون هایی که نسبت تصویر آن ها 16:9 است به درستی نمایش داده می شود و اگر قصد تماشای آن ها را در تلویزیونی با نسبت تصویر 4:3 دارید مطمئن باشید هر دو مورد ( کیفیت و اندازه ی کامل تصویر) را از دست خواهید داد. پیش تر در مطالب قبلی در مورد نسبت تصویر صحبت کرده ایم مجدداً یاد آوری می کنیم که تصاویری که با نسبت 16:9 هستند در تلویزیون هایی که نسبت تصویر آن ها 4:3 است به خوبی و بطور کامل پخش نمی شوند یعنی یا قسمت هایی از تصویر را از دست می دهید یا آن را با ابعادی عجیب مشاهده خواهید کرد.

[review]

 

1 دیدگاه در “کیفیت تصویر HD چیست ؟ | اچ دی چیست ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو