نگاهی به اجاق القایی و نحوه عملکرد آن

به جرأت می توان گفت که آشپزهای کاردرست تفاوت های آشپزی کردن با اجاق های القایی را با اجاق های معمولی به سرعت متوجه خواهند شد و از ریزکاری های آنها را نیز به خوبی مطلع هستند. احتمالاً گمان می کنید که فقط یک راه برای گرم کردن تابه یا قابلمه وجود داشته باشد، اما با روی کار آمدن اجاق های القایی، روش های دیگری نیز بوجود آمده اند که مشخصه اصلی آن عملکرد بهتر آنهاست.

در روش اجاق القایی به دلیل آنکه منقل شدن گرما تا 50 درصد سرعت می یابد، بیشتر مورد توجه آشپزهای عزیز است. ضمن اینکه در این روش گرما نیز نسبت به شعله های اجاق های معمولی به صورت یکدست تر بر روی تابه یا قابلمه پخش خواهد شد. همچنین قابل ذکر است که در اجاق های القایی می توان دما را به صورت دقیق تر مدیریت و تنظیم کرد.

جهت گرم کردن غذا در اجاق های القایی از روش الکتریسیته و مغناطیس بهره گرفته شده است. به همین دلیل است که در این روش تابه یا ظرف مورد گرما داده شده به یک منبع یکدست گرما مبدل خواهد شد. اما در اجاق های معمولی زمانی که گرما به تابه داده می شود، شعله به صورت نامنظم به سطح ظرف برخورد خواهد کرد که نهایتاً برداشتن ظرف را در آخر کار بسیار مشکل خواهد کرد.

نحوه‌ی کارکرد اجاق القایی

اجاق های القایی به چندین روش عرضه خواهند شد، درست مانند دیگر وسایل آشپزی منزل، که هر کدام ممکن است با برق و یا گاز استفاده شوند. کشویی ، تو کار و یا پای دار بودن اجاق های القایی سه نحوه عرضه آنهاست. اما آیا می دانید که چرا از این روش آشپزی تعریف می شود؟ احتمالاً جواب این باشد که نحوه عملکرد استفاده از اجاق های القایی برای آشپزی، موثرتر از سایر روش هاست.

نحوه علمکرد اجاق های القایی به این صورت است که برای شکل گیری حرارت باید جریان اولیه زیاد شود. لذا برای این کار، در زیر سطح اجاق های القایی سیم پیچ های قرار داده شده است که بار الکتریکی در آن وجود دارد که سبب جریان مغناطیسی خواهد شد. حال زمان که ظرف یا تابه ای روی اجاق قرار داده می شود، شدت جریانی در ظرف ( تابه ) شکل می گیرد، نهایتاً نیز میدان مغناطیسی و جریان، سبب حرکت غیرمعمول مولکول ها شده و قطعاتی مانند ترانسفورماتور، یکسوکننده و حتی اینوِرتر باعث ایجاد حرارت می شوند.

PIK975N24E
تصویر اجاق گاز القایی 5 شعله برق مدل PIK975N24E از نمای بالا

آیا می‌توان از آشپزی با اجاق‌های القایی سود بُرد؟

در روش آشپزی با اجاق های القایی، شعله ها به صورتی پخش نمی شوند که روغن را بسوزانند و این قابلیت بسیار خوبی از این روش آشپزی است. ضمن اینکه اینگونه اجاق ها قابلیت راحت تر تمیز شدن را نیز دارند. این درحالی است که اجاق های معمولی یا مایکروفر سخت تر تمیز می شوند. ایمن تر بودن اجاق های القایی نیز به نسبت دیگر اجاق ها بسیار بیشتر است. حتی اگر در خانه فرزند کوچک داشته باشید با خیال راحت تر می توانید آشپزی کنید.

گفتنی است که در اگر از صندلی چرخدار استفاده می کنید و نیاز دارید که از اجاق القایی بهره ببرید، باید بگوییم که کار با آن برایتان راحت خواهد بود. البته ناگفته نماند که این گونه اجاق ها مقدار کمی اشعه مضر از خود خارج می کنند، بنابراین توصیه می کنیم، افرادی که از دستگاه های ضربان ساز استفاده می کنند قبل از بکارگرفتن اجاق های القایی حتماً با پزشک خود مشورت کنند. البته مواردی نیز وجود دارد که اگر به صورت کامل از آن آگاه نباشیم، ممکن است آشپزی با اجاق های القایی برایمان سخت شود. بعنوان مثال برای استفاده از اینگونه اجاق ها حتماً باید از ظروف آهنی استفاده شود، پس بکارگرفتن ظروف مس و یا هر نوع دیگر، نمی تواند بدرد آشپزی با اجاق القایی بخورد. در واقع توضیه می کنیم که از قابلمه و تابه های مخصوص این اجاق ها استفاده شود. ضمن اینکه با توجه به اینکه اجاق های القایی به سرعت گرم می شوند، باید شش دانگ حواستان را به مواد غذایی که قابل سَر رفتن هستند، بگذارید. در آخر گوشزد می کنیم که نصب بعضی از لوازمی که به صورت القایی کار می کنند نیار به ولتاژ مخصوصی هستند که از قبل نصب، باید اقدامات لازم انجام شود.

برای مشاهده و بررسی انواع لوازم الکتریکی و الکترونیکی خانه و آشپزخانه ، لطفا از فروشگاه اینترنتی ما دید فرمایید تا با خرید از بانه ، ضمن خرید با پایین ترین قیمت ممکن ، از تخفیفات ویژه نیز برخوردار شوید.

3 دیدگاه در “نگاهی به اجاق القایی و نحوه عملکرد آن

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو